Teslan menestyksen takana on vahva halu tehdä jotain uutta

Amerikkalainen Tesla on automaailman uusimpia merkkejä, mutta saavuttanut jo varsin merkittävän aseman sähköautomarkkinoilla. Tämä on erityinen ylpeydenaihe amerikkalaisille, sillä Fordin maailmanvalloituksesta on kulunut jo yli sata vuotta.

Teslan tarina alkoi 12 vuotta sitten ja jo nyt yritys on kasvanut todella suureksi ja ihailluksi. Teslan arvo on tällä hetkellä noin 28 miljardia dollaria. Morgan Stanleyn mukaan Tesla on maailman tärkein autofirma ja vuonna 2014 tehdyn kyselytutkimuksen mukaan Teslan S-malli on Yhdysvaltojen rakastetuin automalli.

Nykyään Teslan menestys liitetään usein yrityksen karismaattiseen johtajaan, Elon Muskiin. Musk on myös yksi Pay Pal -palvelun kehittäjistä ja hän on toiminut Teslan edustajana mediassa. Totuus on kuitenkin tätäkin ihmeellisempi. Tesla sai alkunsa, kun pieni joukko Piilaaksossa toimivia intohimoisia insinöörejä päätyivät tekemään yhteistyötä. Nimensä autovalmistaja valitsi kunnioittaakseen Teslan AC induktiomoottorit suunnitellutta serbialais-amerikkalaista neroa Nikola Teslaa.

Insinöörit, joilla oli visio

Teslan takana ovat oikeastaan alun perin insinöörit Martin Ebenhard ja Marc Tarpenning. Ajatus sähköautosta tuli Eberhardille mieleen ensimmäisen hänen avioeronsa myötä. Hän kertoo ajatelleensa tuolloin, että hänen pitäisi tehdä kuten kaikkien muidenkin miesten samanlaisessa tilanteessa eli ostaa urheiluauto. Ajatus autosta, joka kuluttaisi kymmeniä litroja bensaa sataa kilometriä kohden tuntui kuitenkin liian epäekologiselta. Parempi vaihtoehto olisi huippuunsa viritetty sähköauto. Sellaisia ei markkinoilla kuitenkaan vielä ollut, mutta akut kehittyivät jatkuvasti paremmiksi ja tehokkaiksi, joten potentiaalia oli. Eberhard oli jo aiemmin tehnyt yhteistyötä parhaan ystävänsä Tarpenningin kanssa. Kaksikko oli perustanut menestyvän sähkökirja start upin ja myynyt sen 187 miljoonalla dollarilla. Nyt heillä oli pääomaa ja vahva halu kokeilla jotain uutta.

Kesällä 2004 tuotesuunnittelija Malcolm Smith sai puhelun vanhalta työkaveriltaan Eberhardilta. Eberhard oli puhelun aikana varsin salamyhkäinen ja totesi, ettei voi kertoa mitä tällä hetkellä puuhailee mutta Smithin kannattaisi tulla katsomaan Eberhardin omistamaa autoa. Smith suuntasikin vanhan kollegansa toimistolle, jossa Eberhard esitteli hänelle yrityssuunnitelmansa koskien uutta autoa, jonka Eberhard yhtiökumppaninsa kanssa halusi rakentaa. Kyseessä ei ollut mikä tahansa auto, vaan sähköauto. Tämä sai Smithin kiinnostumaan, mutta samalla hän oli epäileväinen. Hän ymmärsi, että periaatteessa auton valmistaminen olisi mahdollista jo olemassaolevia tekniikoita yhdistelemällä, mutta se tulisi joka tapauksessa olemaan todellinen haaste. Suuret autovalmistajat olivat jokainen vuorollaan yrittäneet panostaa sähköauton kehittämiseen, mutta eivät löytäneet oikeaa asiakaskuntaa eivätkä osanneet hyödyntää lithium-ion-akkujen täyttä potentiaalia.

Koeajo myyntivalttina

Eberhard vei Smithin koeajolle merkillisellä, pienellä ja keltaisella autollaan. Auto tuntui käsintehdyltä ja sitä se olikin. Moottoritien lähestyessä Eberhard hidasti vauhdin 20 kilometriin tunnissa ja kiihdytti sitten yllättäen sataan kilometriin tunnissa. Tämä tapahtui alle neljässä sekunnissa ja sai aiemmin epäileväisen Smithin vakuuttumaan siitä, että kyseessä ei ollut mikään pieni harrastusprojekti vaan autoilun tulevaisuus. Hän ymmärsi, että sähköautot voisivat olla jotain aivan muuta kuin hieman huvittavat golf-kärryt, jotka tähän mennessä olivat olleet yleisin esimerkki sähköautosta.

Smithistä tuli yksi Eberhardin uuden yrityksen ensimmäisistä työntekijöistä. Samalla periaatteella Eberhard rekrytoi vielä muutamia luotettuja tuttujaan, saaden kaikki vakuuttumaan sähköauton potentiaalista. Tämän jälkeen rahoittajien vakuuttaminen kävi yllättävän helposti, autolle oli tilausta. Vuonna 2008 Tesla julkaisi ensimmäisen urheiluautonsa, mallin nimi oli the Roadster. Uutuus huomattiin välittömästi alan julkaisuissa ja sen todettiin olevan vahva näyttö siitä, miten autoilun voi ajatella uudelleen.

Vuonna 2013 Tesla julkaisi sedan-mallinsa Model S:n, joka valittiin vuoden autoksi. Se myi julkaisuvuonnaan enemmän kuin asemansa markkinoilla jo aikoja sitten vakiinnuttaneet Mercedes Benzin S-malli tai BMW 7-sarja.