Saab

Ruotsalainen Saab on historiansa aikana todettu melkeinpä kuolleeksi jo useita kertoja, mutta turhaan. Feenikslinnun tavoin Saab nousee tuhkasta aina uudelleen. Saabilla on myös paljon uskollisia faneja, jotka vannovat merkin nimeen, eikä ihme. Nykyisistä vaikeuksista huolimatta Saabilla on varsin kunniakas historia. Saab eli Svenska Aeroplan AB perustettiin alun perin vuonna 1937.

Aluksi yritys valmisti lentokoneita ja eteni Saab-nimisten autojen valmistamiseen vuonna 1945. Ensimmäinen valmis Saab-henkilöauto, Saab 92-mallin prototyyppi URSAAB 92001, esiteltiin yrityksen henkilöstöruokalassa 10. kesäkuuta 1947. Autolla jatkettiin kenttäkokeiden tekemistä ja se siirtyi massatuotantoon vuonna 1949. Suomessa on edelleen rekisterissä ainakin yksi vuonna 1950 hankittu Saab. Saab kehitti voimakkaasti autojen turvavarusteita ja Saabin ensimmäisenä esittelemiä varusteuutuuksia olivat ainakin automaattiset ajovalot, imuilman esilämmitys, läpivirtaustuuletus, laajakulmapeilit, kolmitoimikatalysaattori, suorasytytys, aktiiviset pääntuet, asbestittomat jarrupalat ja mittariston night panel -toiminto.

Ensimmäinen Saab, Saab 92, oli varustettu kaksisylinterisellä kaksitahtimoottorilla ja oli muotoilultaan erittäin virtaviivainen. Siinä oli nykyäänkin vaikuttava 0,32 ilmanvastuskerroin. Lentokoneen siiven muotoiluista inspiraation saanut aerodynaaminen muoto auttoi korvaamaan moottorin heikkoa tehoa. Saabiin oli otettu mallia myös saksalaisesta DKW:stä, jossa Saabin tavoin oli kaksitahtimoottori ja ainoastaan etuovet. Saabin ensimmäisissä versioissa ei myöskään ollut takaluukkua. Saabin 92-mallia seurasivat kolmisylinterinen 93, farmarimalli 95 ja mallit 96  ja 97. Urheilullinen Saab 97 -malli tunnetaan paremmin nimellä Saab Sonett. Malleihin kuului myös Saab 94, mutta tämä urheilumalli oli tarkoitettu vain kilpakäyttöön ja oli tuotannossa 1960-luvun puolivälissä. Vuonna 1967 Saab kehitteli Saab 96 -malliaan vaihtamalla kaksitahtimoottorin tilalle Fordin V4-moottorin ja tämä moottori oli käytössä niin kauan kuin mallia valmistettiin.

Vuonna 1968 Saab julkaisi mallin 99, jossa oli Triumphin ja Saabin yhteistyössä kehitetty moottori. Myöhemmin malliin vaihdettiin kuitenkin Saabin oma kaksilitrainen moottori. 99-malli oli aikanaan varsin edistyksellinen ja Suomessa erittäin suosittu. Mallista esiteltiin neljä vuotta myöhemmin myös turboversio. Sitä käytettiin Suomessa mm. poliisiautoissa. Saab 99 tuotanto jatkui lähes 20 vuotta. Mallin rinnalle tuotiin 900-malli vuonna 1978 ja vuonna 1984 julkaistiin edustusautoluokkana tarkoitettu malli Saab 9000. Saab 9000 -mallissa käytettiin Fiatin kanssa yhteistä pohjaa ja samalla pohjalla valmistettiin Italiassa mm. Fiat Chroma, Lancia Thema ja Alfa Romeo 164 -mallit. 1980-luvun jälkeen Saab oli yhdysvaltalaisen autonvalmistaja General Motorsin omistuksessa. GM päätti kuitenkin lakkauttaa Saabin tappiollisena vuonna 2008. Tämän jälkeen Saabin ostamista suunnittelivat mm. ruotsalaisen urheiluautomerkki Koenigseggin hallinnoima sijoitusyhtiö ja formulamoguli Bernie Ecclestone. Lopulta sen päätyi ostamaan Skyper Cars, mutta jo parin vuoden kuluttua rahat loppuivat ja Saab meni konkurssiin. Osa oikeuksista myytiin Turkille, joka kaavaili rakentavansa oman kansanauton Saabin suunnittelun pohjalta.

Nyt Saab tekee jälleen uutta tulemista, mutta tällä kertaa kyse on sähköautosta. Alkuperäistä Saabia ei kuitenkaan ole enää olemassa, sillä nyt kehitteillä oleva malli on ainoa Saab, jota povataan markkinoilla. Vuonna 2012 National Electric Vehicle Sweden eli NEVS osti konkurssiin menneen Saabin tuotteisiin oikeudet. Kiinalais-ruotsalainen NEVS aikoo rakentaa tuotantolaitoksen Kiinan Tianjiniin ja saattaa tuotantoon Saabin 9-3-mallin. Tämä vaikuttaa oikeasti tapahtuvan, sillä luvat ovat kunnossa ja NEVS kaavailee aloittavansa autojen tuotannon jo vuoden loppuun mennessä. Tehtaan kapasiteetti riittää tuottamaan 200 000 autoa vuodessa. NEVS on kertonut julkisuudessa myös suunnitelmistaan valmistaa Saabin lisäksi katumaastureita. Valmisteilla oleva Saabin sähköauto ei tule kuitenkaan saamaan Saabin logoa eikä sitä markkinoida Saabina, sillä NEVS ei hankkinut oikeuksia nimeen tai logoon.