Neuvostoliiton pieni suuri vientituote valloitti Suomessakin

Ladan valmistus aloitettiin Neuvostoliitossa 46 vuotta sitten, kun Neuvostoliitto päätti viisivuotissuunnitelmassaan vuonna 1966 lisätä henkilöautojen tuotantokapasiteettia. Tämän myötä perustettiin aivan uusi autotehdas AvtoVAZ. Tehtaalle saatiin yhteistyökumppaniksi italialainen Fiat ja tätä kautta ostettiin Fiatin saman vuonna julkaistun keskikokoisen 124-mallin piirustukset, joita käytettiin uuden automallin pohjana. Malliin suunniteltiin riittävästi tilaa neljälle aikuiselle, neljä ovea ja mahdollisimman yksinkertainen rakenne.

Lada suunniteltiin alun perin Siperian kuoppaisille teille, mutta tämä legendaarinen automalli oli Suomessakin 70- ja 80-luvuilla kansanauton asemassa. Parhaimmillaan vuodessa rekisteröitiin 10 000 uutta Ladaa. Muihin itäautoihin verrattuna Lada oli laadukas ja luotettava menopeli ja käynnistyi kovillakin pakkasilla. Yksinkertainen tekniikka tarkoitti yksinkertaisia huoltotoimenpiteitä. Itäautojen edullisuus tarkoitti kuitenkin sitä, että valmistuksen laatu vaihteli, mutta siitä huolimatta Lada päihitti kilpailijansa.

Lada rakennettiin Fiatin mallin pohjalta

Ladan suosio oli suurimmillaan entisen itäblokin alueella, mutta autoja vietiin kaikkiin läntisiin maihin, Yhdysvaltoja lukuun ottamatta, sekä useisiin kehitysmaihin. Lada oli aikansa klassikko, josta kaikilla oli mielipide. Ladan kestävyydestä kerrotaan hurjia tarinoita ja merkkiä kuvaakin hyvin erään harrastajan luonnehdinta. ”Ladassa ei ole mitään turhaa. Jos korjausta tarvitaan, korjausvälineiksi käyvät vaikka rautalanka ja tyhjä kaljatölkki.” Totta onkin, että pohjana ollutta mallia jalostettiin paikallisten tarpeiden mukaan, joten Fiatiin verrattuna Ladan koripellit olivat vahvempia, takajarru olivat levyjarrujen sijasta rummut, lämmityslaite suunniteltiin Siperian oloihin ja moottoriksi vaihdettiin kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu 1.2 litrainen, jonka sai tarvittaessa käynnistettyä vakiovarusteena tulleella veivillä. Venäjällä auton nimi oli kuitenkin aiemmin Ziguli ja Lada-nimi kehitettiin Suomen markkinoita silmällä pitäen. Lada tarkoittaa slaavilaisessa mytologiassa nuoruuden, rakkauden, kauneuden ja harmonian jumalatarta. Venäjäksi sana taas tarkoittaa rakastettua, jota Lada tietenkin monella tapaa olikin.

Koko tuotantoaikansa Lada pysyi pitkälti muuttumattomana ja tämä on erittäin harvinaista mille tahansa automallille. Ensimmäisen Lada-mallin koodi oli 2101 eli pyöreälamppuinen Lada.

Takavetoisia Ladoja on valmistettu ja myyty yli 16,8 miljoonaa kappaletta. Sen suosion salaisuutena olivat ainakin edullinen hinta ja erittäin hyvä toimintavarmuus. Lada oli 1970-luvulla Suomessa pitkään myyntitilastojen kärjessä ja sillä oli merkittävä rooli Suomen autoistumisessa. Vuonna 1973 ensimmäisen mallin seuraajana julkaistiin paremmin varusteltu ja tehokkaampi Lada 1500 S ja seuraavina vuosina markkinoille tulivat myös 1300 ja 1600 kuutioiset versiot. Vuonna 1980 julkaistiin toisen sukupolven 1,3 -litrainen Lada 2105, jota kutsuttiin Suomessa yleisesti lempinimellä ”viis yli yhdeksän”. 1970-luvun lopulla Suomen henkilöautokannasta noin kuusi prosenttia oli Ladoja. Ladan etuvetomallia jouduttiin odottamaan vuoteen 1984 asti, mutta lopulta markkinoille tuotiin Lada Samara. 1980-luvun lopulla Ladan suosio alkoi hiipua nopeasti poliittisistakin syistä ja autoja kuljetettiin takaisin Neuvostoliittoon ja niitä myytiin myös Viroon.

Ladan 40 vuotta Suomessa

Suomeen Ladat tulivat vuonna 1971 ja viimeinen Lada myytiin vuonna 2009. Vuoden 2012 alussa Delta Motor Group ilmoitti, että se aikoo lopettaa Ladan maahantuonnin kokonaan 40 vuoden jälkeen. Ladan tarina ei ole kuitenkaan vielä loppu, vaan merkin autoja voidaan tulevaisuudessa nähdä Suomenkin markkinoilla. Ruotsalainen Lada Skandinavien AB aloitti muutama vuosi sitten viiden Lada-mallin maahantuonnin Ruotsiin. Kyseessä on venäläismerkin ensimmäinen virallinen maahantuoja Ruotsissa 30 vuoteen ja tarkoitus on laajentaa maahantuontia myös Suomeen. Venäjällä Ladaa valmistaa AvtoVAZ-yhtiö, joka on 75 prosenttisesti Renault-Nissanin omistuksessa. Mallit on päivitetty nykyaikaan ja mallistoon kuuluvat mm. Niva-maasturi, Kalina ja Granta. Lisäksi mallistosta löytyy Dacia Loganin rinnakkaismalli Lada Largus.