Mini on rakastettu ja tunnistettava automerkki, ja samalla ennennäkemätön menestystarina Britannian muuten hankaluuksien kanssa painiskelleessa autoteollisuudessa. Ihmisten rakkaus Mineihin on kestänyt jo yli 50 vuotta. Ensimmäinen Mini tehtiin jo vuonna 1959 ja sen tuotantoa jatkettiin yli 40 vuoden ajan.

Alkuperäisen Minin suunnittelijana toimi Sir Alex Issigonis. Polttoainepula pakotti keskittymään taloudellisempien autojen suunnitteluun ja vastauksena tähän syntyi kaksiovinen, neljän sylinterin moottorilla varustettu Mini. Suosituin malli on ollut Mini Cooper, jonka Cooper Car Companyn John Cooper suunnitteli Minin ensimmäisen version saaman suosion innostamana. Erityisesti 1960-luvulla Mini Cooper tunnettiin tähtien autona. Mini Cooper voitti Monte Carlon rallit neljä kertaa putkeen vuosien 1964 ja 1967 välillä ja menestyi erittäin hyvin myös muissa autokilpailuissa ympäri maailmaa. Kaikki, filmitähdet, poptähdet ja urheilutähdet halusivat Minin, kaikista mieluimmin Mini Cooperin. Mini Cooperien valmistaminen lopetettiin 1970-luvulla, mutta ostajat halusivat niitä lisää. Tällöin Cooper Car Company, joka edelleen suunnitteli ja valmisti Cooper-moottorit Mineihin, näki markkinaraon ja alkoi myydä paketteja, joiden avulla Ministä saatiin tehtyä Mini Cooper.

1970- ja 1980-luvuilla Mini Cooperin tulevaisuus oli varsin epävarma, sillä valmistuslisenssi oli myyty espanjalaisille ja italialaisille yrityksille. Vaikka uusia malleja suunniteltiin, legendaariset Cooper ja Cooper S muuttuivat harvinaisuuksiksi. Vihdoin 1990-luvulla – 17 vuotta myöhemmin – Rover toi takaisin Mini Cooperit ja niiden tuotanto jatkui kiivasta tahtia. Kuluttajat innostuivat ja merkki nousi saman tien takaisin suosioon, todistaen näin että ostajat eivät olleet lakanneet kaipaamasta Mini Coopereita. Samalla BMW osti Roverin, vain myydäkseen sen eteenpäin vuosikymmenen lopussa. Merkin suosiosta vakuuttuneena BMW oli kuitenkin päättänyt tuoda markkinoille aivan uuden Minin ja samalla Mini Cooperin ja säilytti Roverin myynnin yhteydessä oikeudet Mineihin.

Uusi Mini Cooper esiteltiin yleisölle 1. joulukuuta 2001 ja muutamassa päivässä ensimmäinen tuotantoerä oli myyty loppuun. Ympäri maailmaa eri autokilpailujen osallistujatiimit tekivät kaikkensa, jotta ne saisivat itselleen yhden uusista autoista ja pääsisivät ensimmäisten joukossa kokeilemaan sen ominaisuuksia kilparadoilla ja ralleissa. Uusi Mini Cooper on näytellyt suurta roolia myös viime vuosien menestyselokuvissa, kuten esimerkiksi elokuvassa ”Italian Job”. Uusi tavallainen Mini on todella samanlainen kaupallinen menestys ja yleisön suosikki kuin sen esi-isäkin. Useissa maissa, myös Yhdysvalloissa, Minejä varten on pitkät jonotuslistat. Minin legenda on jatkunut sen ensimmäisestä erästä asit eikä loppua ole näkyvissä.

Cooper Car Works on yksi monista pienistä brittiläisistä yrityksistä, joilla on hyvä maine moottorien suunnittelussa. Saman tyyppisiä yrityksiä ovat myös mm. MacLaren ja Williams, jotka suunnittelevat Formula 1 -autoja. The Cooper Car Companyn perusti Charles Cooper yhdessä poikansa Johnin kanssa juuri toisen maailmansodan päätyttyä. Cooperit keskittyivät rakentamaan erittäin suorituskykyisiä autoja kilpailutarkoituksiin aina Formula 1 -autoista ralliautoihin. Itseasiassa Cooperit olivat suurimpia sodanjälkeisiä yrityksiä, jotka suunnittelivat ja rakensivat kilpa-autoja yksityisille kuluttajille.

Yksi heidän asiakkaistaan oli Stirling Moss, upea F1-voittaja. Nykyään sekä John että Charles Cooper ovat kuolleet, mutta Johnin poika Michael Cooper työskentelee edelleen yrityksessä ja auttaa säilyttämään sen vuosikymmeniä jatkuneen hyvän laadun ja maineen. Muutaman viime vuoden aikana Cooper ja Cooper S on jatkuvasti kehitetty mm. tehokkuuden osalta. Cooperia on saatavana jopa 118 hevosvoiman moottorilla ja Cooper S -mallia 172 hevosvoiman moottorilla. Minien suosiolle ei näy loppua ja niiden valmistus ja kehittely jatkuvat kiivaina. Tällä hetkellä BMV testaa uusia ominaisuuksia ja tulevaisuudessa onkin odotettavissa uusia malleja ja paranneltuja versioita vanhoista malleista.