Mercedes-Benz – automaailman luksusbrändi

Mercedez-Benz yhtiön perustivat Karl Daimler ja Gottlieb Benz. Herra Benz perusti Benz & Cien v 1883. Yhtiön logossa oli laakeriseppele. Karl Daimlerin yhtiön nimi oli tuossa vaiheessa Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) ja se kehitti nopeankäyntisen automoottorin jo 1880-luvulla ja onnistui saamaan rahoitusta keksinnölleen ja loi Mercedes-Benz automerkin. DMG:n logona oli kolmisakarainen tähti. Yhtiöt fuusioituivat vuonna 1926. Nykyisen maailman tunnetuimpiin kuuluva logo yhdistää nämä tunnusmerkit. Mercedes oli itävaltalaisen liikekumppanin Erik Jellinekin tyttären lempinimi. Espanjasta lähtöisin oleva naisen nimi Mercedes tarkoittaa arvostusta ja viehkeyttä. Alkuajoistaan lähtien yhtiö on keskittynyt valmistamaan ylellisiä ja näyttäviä autoja. Sen tunnuslause on alusta ollut ”paras tai ei mitään”

Suomi – a-mersun valmistaja

Suomeen saatiin ensimmäiset Mercedes-Benzit 1900-luvun alkupuolella. Suomessa on jopa Mercedes-Benzin valmistusta Uudenkaupungin autotehtaalla, jossa valmistetaan a-sarjan ”pikkumersua” 4500 työntekijän ja 600 robotin voimin. Uudessa kaupungissa valmistuvat myös avomersujen kattojärjestelmät. Uudenkaupungin autotehdas on valittu 2016 Daimlerin parhaaksi kumppanuus-yritykseksi. Toimiipa Suomessa myös Mercedes-klubi. Mainetutkimuksen mukaan Mercedes-Benz on automerkeistä arvostetuin Suomessa.

Ja onhan meillä myös oma formulakuljettaja, Valtteri Bottas, mersun tallissa. Hän ajaa myös vapaa-aikanaan upeaa, erikoisvarusteltua Mercedes-AMG GT S Coupé:ta. Nykyisin Mercedes-Benzin omistaa Daimler-yhtiöt ja sitä johdetaan Stuttgartista, Saksasta. Erimalliset mersut jaetaan mallisarjoihin, kuten A-sarja ja C-sarja. Korimallia merkitään kirjaimella: W on sedan, C on coupe, S on farmari, V on pidennetty, limusiini, ambulanssi tai ruumisauto. Mercedes-Benz valmistaa myös linja-autoja, kuorma-autoja ja lava-autoja. Erityisen suosittu Mercedes-Benz on taksikäytössä. Dieselversiolla voi ajaa jopa 800 000 huoletona kilometriä. Vanhan malliset diesel-mersut ovat myös suhteellisen helppoja ja edullisia huoltaa ja korjata. Niihin on saatavissa hyvin varaosia ja tietokoneiden ja muiden hankalasti korjattavien laitteiden puuttuminen helpottaa korjaus- ja huoltohommia. Vuotuisissa merkkikohtaisissa ensirekisteröinneissä Mercedes-Benz pitää 9. Sijaa 6 400 uuden auton rekisteröinnillään vuonna 2017. Määrä on hienoisessa nousussa, 2016 ensirekisteröintejä mersulle oli 5 800 kpl. Ikävä kyllä myös Mercedes-Benz oli osallisena automaailmaa ravisuttaneessa päästöskandaalissa.

Yliopistotutkimuksessa verrattiin päästöjen ilmoitettuja arvoja koetilanteessa toteutuneisiin, eroja oli jopa 15 – 40 kertaisesti ilmoitettuihin viitearvoihin nähden. Syyksi paljastui pieni koodinpätkä auton ohjelmistossa, joka tunnistaa, milloin auto on testattavana ja keinotekoisesti vähentää päästöjä ohjearvoja vastaavaksi. Tämän ansiosta autot tupruttelevat typpeä jopa 10 kertaisesti annettuihin raja-arvoihin nähden. Skandaali oli erittäin kiusallinen maineestaan tarkalle Mercedes-Benzille. Mercedes-Benz esitteli juuri sähköautonsa, katumaasturi EQC:n. Aiemmin sähkömalli on ollut C-sarjassa. Auto kulkee yhdellä latauksella 400 km ja latautuu 80% 40 minuutissa. Tavoitteena on tuoda sähköautoversio jokaiseen autoluokkaan vuoden -22 loppuun mennessä.

Suomi – a-mersun valmistaja
Suomi – a-mersun valmistaja

Keräilyharvinaisuuksia ja käyttöautoja

Klassiset mallit ovat erittäin haluttuja. Yhtlön pitkän historian ansiosta museomalleja on runsaasti jäljellä. Merkin oma museo sijaitsee sen syntysjoilla, Stuttgartissa. Siellä esillä olevat autot ovat käyneet läpi peräti 160 kohtaisen tarkistuslistan. Autoja on tarjolla kolmessa luokassa: Premium edition, joilla on ajettu hyvin vähän. Collector edition, jotka ovat kunnossa sekä ulkonäöltään että toiminnaltaan sekä Drivers edition, jotka on tarkoitettu käytettäväksi. Museon myydessä autoja omasta kokoelmaastaan niiden hinta vaihteli 70 000 eurosta aina 890 000 euron vm -29 klassikkomalliin. Suomessa Mercedes-Benziä edustaa Veho Oy. Uuden a-sarjan mersun hinta on noin 27 000 euroa, S-sarjan avomallin ollessa noin 480 000 euroa. Upouuden mersun hakeminen suoraan Veholta onkin monen lottovoitosta haaveilevan ykkösfantasia. Mersu edustaa arvokkuutta ja hienostuneisuutta, siinä on hiljaista charmia ilman nousukasmaisuutta. Brändin aiempi tunnus ”johtotähti” kuvaa sekä keulankoristetta, että asennetta.