Lexus – auton tarina

Lexus on Toyotan sisarmerkki, jonka Eidi Toyoda perusti 1989 päästäkseen mukaan USA:n premium automarkkinoille. Toyota, nykyisin maailman kolmanneksi suurin autonvalmistaja, oli profiloitunut edullisten autojen kategoriaan, joten sillä ei merkkinä ollut mahdollisuutta nousta premium-luokkaan. Toyotan organisaatiouudistusten toteuduttua, vuodesta 2005 eteenpäin Lexus on toki säilynyt tytäryhtiönä, jolla on oma, itsenäinen suunnittelu, muotoilu ja valmistus. Tämän seurauksena, kotimaassaan Japanissa Lexus lanseerattiin vasta vuonna 2006, siihen asti Lexuksen mallit myytiin Japanissa Toyotan brändillä. Lexus on tänään yksi kymmennestä globaalisti tunnetuimmasta japanilaisesta brändistä. Yhtiön pääkonttori on Nagoyassa, Japanissa. Lexus on maailmanlaajuiseen tunnettavuuteensa ja arvostukseensa nähden Suomessa melko tuntematon luksusauto. Lexus on kuitenkin nykyisin eniten myyty japanilainen luksusauto.

Luksus-autojen saama huomio ja imago on luonnollisesti niiden myyntimäärin nähden suuri, esimerkiksi emoyhtiö Toyota valmistaa vuodessa 10,3 miljoonaa autoa, johon nähden noin puoli miljoonaa Lexusta on melko vähän. Lexukset tehdään suurelta osin edelleen Japanin autotehtaillla, poikkeuksena RX, joka tehdään Ontariossa, Kanadassa. Lexus käyttää valmistuksessaan yli 500 tuotestandardia, nimeltään Lexus must, jotka koskevat mm. nahkaistuimen tikkausta. Muotoilua sisä- ja ulkotiloissa ohjaa IDEAL-ohje, eli alkukirijamet sanoista Impressive, Dynamic, Elegant, Advanced, and Lasting, käännettynä Vaikuttava, Dynaaminen, Elegantti, Edistynyt ja Kestävä. Lexuksen päämarkkina on USA:ssa, missä se onkin päässyt hyvin tavoitteeseensa premium automarkkinoilla. Vaikka Lexus on päässyt tavoitteeseensa USAn markkinoilla on se silti vain 1 – 2 % tasolla koko täkäläisestä automarkkinasta. Kappalemääräisesti tietysti isolla markkinalla puhutaan kuitenkin noin 300 000 kappaleesta, kun Euroopassa myydään noin 40 000 uutta Lexusta vuodesta.

Hybriditeknologian edelläkävijä

Lexus on erityisen tunnettu hybriditeknologiastaan. Hybridi tarkoittaa kahta eri voimanlähdettä, esimerkiksi polttomoottoria ja sähkömoottoria ja niiden toiminnan yhdistämistä, jolloin saavutetaan sekä tehoa että haluttaessa taloudellisempaa ajoa ja ajomukavuutta. Säästöä syntyy erityisesti kaupunkiajossa, jolloin ajonopeudet ovat matalia ja liikkeellelähtöjä tulee paljon. Merkki kehitti ensimmäisen täyshybridin ja on siitä asti ollut hybriditeknologian uranuurtaja. Uusimpana aluevaltauksena Lexus on tuonut itselataavan täyshybridin, joka yhdistää bensakoneen ja sähkömoottorin. Se lataa itsensä ajon aikana automaattisesti, eikä latausjohtoja tarvita. Lexuksen vaihteisto on 10 vaihteinen, mikä tekee ajosta miellyttävää. Suomessa Lexuksen myynnistä vastaa Toyota Kaivoksela Vantaalla. Vuonna 2017 Lexuksia ensirekisteröitiin 316 kpl, melkoista prosentuaalista nousua vuodesta 2016, jolloin uusia Lexuksia tuotiin Suomeen 230 kpl. Lexus LS on valittu JD Powerin pitkäaikaistutkimuksessa 15 kertaa peräkkäin maailman luotettavimmaksi autoksi. Lexuksen LS mallia pidetään merkin lippulaivana, se on virtaviivainen sedan, jossa on V6 tai V8 kone. Perusvarusteilla uuden LS:n saa 140 000 – 190 00 euron hintahaarukassa, riippuen koneen koosta. Muita Lexuksen korimalleja ovat sedan, coupe, avomalli sekä katumaasturi.

Autourheilussa Lexus ei ole ollut kansainvälisesti erityisen näkyvästi esillä. Lähinnä menestystä on tullut päämarkkina-alueiden, eli Amerikan ja Japanin paikallisissa kilpailuissa, useimmiten kestävyyskilpailuissa. Tunnetuimpia autokilpailusaavutuksia Lexuselle ovatkin olleet kolme Daytonan 24 tunnin ajon voittoa.  Kansainvälisesti Lexus on luonut luksusimagoaan myös panostamalla erittäin paljon jälkimarkkinointiin, erityisesti huoltoon. Esimerkiksi huollon odotusauloissa ei ole kahviautomaattia vaan baareja ja puttausviheriöitä, paikoin autohuollon yhteydessä on myös merkkiliikkeiden myymälöitä ja trendikahviloita. Autojen huollot tehdään tyypillisesti näyteikkunoissa, joissa huoltoa tehdään kuin taidetta. Amerikassa Lexus varaa myös omia parkkialueitaan urheilukenttien, huvipuistojen ja ostoskeskusten luota, joihin ainoana pääsyvaatimuksena on luonnollisesti Lexus. Samoin Amerikassa brändiä kohotetaan julkaisemalla kuukausittain ilmestyvää ”Lexus Magazinea”. Lexus edustaa innovaatiota, ylellistä muotoilua ja tulevaisuuden teknologiaa. Premium autojen luokassa sen muotokieli on käytännönläheinen ja imago nojaa tekniseen edelläkävijyyten.   Se henkii hillittyä charmia olematta huomiohakuinen.