Kuuluisat ranskalaiset autot

Ranska on yksi maailman tunnetuimmista autoteollisuusvaltioista. Sieltä ponnistavat useat ikoniset ja perinteikkäät brändit, jotka tarjoavat monipuolisia ratkaisuja eri käyttötarpeisiin. Suomen markkinoilla ranskalaiset automerkit ovat olleet kysytyimpien joukossa jo vuosikymmeniä. Tähän löytyy useita motiiveja. Ranskan autoteollisuus tuottaa merkkejä, joiden ostohinnat ovat usein suhteellisen edullisia. Ranskalaiset autot ovat oivallisia käyttöautoja, sillä ne ovat tunnettuja pienestä polttoaineen kulutuksesta. Myös varaosien hankkiminen on helppoa ja ei verota liikaa kukkaroa. Usein autot ovat pienehköjä ja tämän myötä täydellisiä kaupunkiautoja. Ranskalainen muotoilu on maailmanlaajuisesti tunnustettua. Linjat ovat sulavia ja merkit seuraavat aikaansa erittäin aktiivisesti. Ranskalaisissa autoissa yhdistyykin ainutlaatuisella tavalla tyylikkyys ja sopuhintaisuus. Merkit ovat perinteisesti pärjänneet hyvin laatutesteissä. Autot ovat Euroopan vähäpäästöisimpiä – vuosi toisensa perään ne löytyvät palkintolistojen kärkipäästä.  Ranskalaisten merkkien keskinäisessä kilpailussa, kisan vähäpäästöisyydessä voittaa Peugeot .

Peugeot

Peugeot on yksi perinteikkäimmistä ja pisimmät juuret omaavista automerkeistä. Merkki on syntynyt Ranskassa 1800–luvun loppupuolella. Ensimmäiset tuotantolinjalta syydetyt tuotteet eivät liittyneet lainkaan autoiluun: tuoteperheeseen kuuluivat partakoneenterät, kahvimyllyt, sateenvarjot ja polkupyörät. Nopeasti kuitenkin tuotantopiste kallistui autoalaan, ja ensimmäinen automalli esiteltiin vuonna 1889. Mallista löytyi neljä vaihdetta ja sen matkustusnopeus kiihtyi äärimmillään 20 kilometriin tunnissa. Näistä ajoista ollaan tekniikassa tultu jättiläismäisin askelin eteenpäin.

Nykyään Pariisissa päämajaansa pitävä merkki tuottaa Euroopan suosituimpiin lukeutuvia autoja ja moottoripyöriä. Tänään mallistosta löytyy lukuisia erilaisia ratkaisuja niin henkilöasiakkaille kuin yrittäjillekin. Autojen ajoavustusjärjestelmä on pitkälle kehittynyt. Peugeot tarjoaa malleja myös nopeiden, urheilullisten autojen rakastajille. GT- ja Gti–sarjat tarjoavat erittäin dynaamisia ja suorituskykyisiä malleja. Niissä on voimakas, tehokas moottori ja madalletun ajoalustan ansiosta ne tarjoavat erityislaatuiset ajo-ominaisuudet. Peugeot on tiiviisti mukana myös moottoriurheilussa. Muun muassa Timo Salonen ja Juha Kankkunen ajoivat Peugeot-autoilla rallin maailmanmestaruuteen perättäisinä vuosina 1985-1986. Peugeot–mallit tunnistaa ikonisesta leijonatunnuksesta, sekä kolminumeroisesta mallinimikoinnista.

Citroën

Myös Citroën lukeutuu yhteen suurimmista tuottajista Ranskan autoteollisuudessa. Citroën oli ensimmäisiä yhtiöitä, jotka aloittivat autojen massatuotannon Yhdysvaltojen ulkopuolella. Merkki on tuonut markkinoilla paljon vallankumouksellista tekniikkaa. Muun muassa kaasunestejousituksesta saamme kiittää Citroënia.

Citroën toi ensimmäisenä Euroopan markkinoiden massatuotantoon autot, jotka ovat varustettu levyjarruilla. Merkki on valittu kolmesti vuoden parhaaksi autoksi Euroopassa. Se on saavuttanut menestystä myös ralliautoilun maailmassa. Citroënin mallistoon Suomessa kuuluu useita erityyppisiä henkilöautoja sekä tavara-autoja. Henkilöautomalleja löytyy joka käyttötarkoitukseen aina pienistä kaupunkiautoista suurempiin katumaastureihin. Uusimpana aluevaltauksena se on alkanut tuottamaan nykyaikaista teknologiaa hyödyntäviä hybridiautoja, jotka käyttävät kahta eri voimanlähdettä, sähkömoottoria ja polttomoottoria.

Bugatti

Ranskan autoteollisuudesta löytyy myös täysin toisentyyppistä autoilua edustavaa tuotantoa – Bugatti on siitä hyvä esimerkki. Bugatti keskittyy tuottamaan erittäin suurta ajonautintoa tarjoavia urheiluautoja. Merkin omistaa Volkswagen Group, jonka omistuksesta löytyvät myös muun muassa merkit Bentley ja Lamborghini. Italialaiset juuret omaava, sittemmin ranskalaistunut Bugatti on yksi maailman  arvostetuimmista automerkeistä. Autot ovat tyylikkyydeltään vertaansa vailla ja saavuttavat päätähuimaavia nopeuksia. Esimerkiksi yksi merkin nopeimmista autoista, Bugatti Veyron, voi saavuttaa yli 400 kilometrin tuntinopeuden. Vanhat Bugatti–mallit, kuten malli 35 “Grand Prix”, malli 41 “Royale” ja malli 55 “de Sport” ovat keräilijöiden himoitsemia harvinaisuuksia. Maailmassa niitä on jäljellä vielä noin 2000 kappaletta. Bugatti-luomukset verottavat roimasti asiakkaan kukkaroa – hinnat nousevat helposti yli miljoonan euron. Suomen maanteillä on hyvin harvinaista törmätä Bugatti–autoihin. Jos haluat erottua massasta ja loistaa tyylillä, tässä on merkki sinua varten!