Vanhojen autojen harrastajat tietävät, että auton kunnostamiseen ja huoltamiseen saa vaivatta kulumaan kaikki ylimääräiset rahat. Harva tätä edes harmittelee, niin rakas harrastus voi vanhan auton pitäminen olla. Toisinaan klassikkoauto voi kuitenkin olla myös ihan kunnon sijoitus, joka kasvattaa arvoaan ajan myötä. Tähän asiaan vaikuttavat kuitenkin neljä asiaa: auton merkki, malli, moottori ja alkuperäisyys. 

Klassikkoauto on arvokkaimmillaan silloin, kun se vastaa mahdollisimman tarkasti sitä, mitä se oli uutena. Jälleenmyyntiarvon saa helposti pilattua esimerkiksi vaihtamalla konepellin alle vääränlaisen moottorin tai maalauttamalla auton sellaisella värillä, jota alkuperäisissä autoissa ei ollut saatavana. Sama koskee auton verhoilua. Vaikka nykyaikaiset materiaalit ovat usein käytettävyydeltään ja tuntumaltaan mukavampia kuin vanhat, niin alkuperäiseen aikakauteen sopimattomat verhoilut laskevan saman tien auton arvoa. Tämä voi johtaa jopa siihen, ettei autoa saa lainkaan myytyä. Klassikkoautojen ostajakunta on rajallinen ja he etsivät nimenomaan autenttisuutta.  

Myynti-ilmoitus pitää osata lukea oikein 

Vanhojen autojen myynti-ilmoituksissa käytetään usein termiä ”täydellinen entisöinti”, mutta vanhojen autojen kunnostamiseen ja myymiseen erikoistunut Ilmo Saarela toteaa, että useimmiten termi ei tarkoita sitä mitä luulisi. Hänen mukaansa liian moni kutsuu täydelliseksi entisöinniksi sitä, että autosta on kunnostettu jarrut ja alustan nivelet sekä puunattu muutama kromiosa, vaikka tämä on vielä kaukana täydellisestä entisöinnistä. Saarela muistuttaa, että esimerkiksi 1950-luvulta peräisin olevan jenkkiauton entisöintiin kuluu ammattimaiseltakin entisöijältä tuhansia työtunteja.  

Klassikkoautomarkkinoilla ovat tällä hetkellä halutuimpia 1960-70-luvun jenkkiautot. Suomesta löytyisi myös paljon 1920- ja 1930-luvuilta peräisin olevia klassikkoautoja, mutta markkinoilla ei ole niille tällä hetkellä kysyntää. Nousussa ovat myös uudemmat klassikot. Nelikymppiset autoharrastajat ovat nyt kiinnostuneet 1980-luvun autoista. He ovat nähneet niitä nuoruudessaan autokilpailuissa tai jopa omalla perheellä, ja haluavat samanlaisen itselleen harrasteautoksi.  

Suomen pienuus näkyy myös automarkkinoilla ja autoharrastajien määrässä. Omaa klassikkoautoa ei välttämättä saa myytyä siihen hintaan kuin haluaisi eikä ainakaan yhtä nopeasti kuin toivoisi, vaikka periaatteessa hintapyyntö olisikin kohdillaan. Mikäli alkuperäinen auto on hyvässä kunnossa, saatetaan se viedä Suomesta Keski-Euroopan markkinoille, jossa myyminen on heti helpompaa.  

Klassikkoauto on epävarma tie rikkauksiin 

Pelkästään sijoitusmielessä klassikkoautoa ei kuitenkaan kannata ostaa. Vanhoihin autoihin liittyy huomattavasti enemmän kuluja kuin uusiin. Jos autoon liittyy jälleenmyyntitoiveita, täytyy siitä pitää vielä erityisen hyvää huolta ja tämä tietää kulujen kasvua. Vanhan auton maalipintaa ja tiivisteitä uhkaavat mm. talvi, sateet ja jopa auringonpaiste, joten sille täytyy löytyä erikseen säilytystila. Paras paikka autolle on tasalämpöinen, ilmanvaihtoinen autotalli. Ja erityisesti kaupungissa tämä ei ole halpaa huvia.

Mikäli olet kuitenkin päättänyt sijoittaa klassikkoautoon, kannattaa sen etsimiseen varata aikaa ja kärsivällisyyttä. Liian innokas ostaja saattaa valita huonokuntoisen projektiauton, josta ei loppujen lopuksi saa toivomaansa harrasteautoa. Vanhan auton omistajan paras ystävä onkin sellainen, jolla on sekä aikaa että kiinnostusta autojen kunnostamiseen. Haitaksi ei ole jos itsekin tietää jotain autojen kunnostamisesta tai on innokas oppimaan.  

Valmiiksi entisöity auto tuntuu kertahankintana kalliilta, mutta silloin ainakin tietää mitä saa. Jos löytää maaseutuhuutokaupasta vuosia navetassa sijoillaan seisseen aarteen, kannattaa muistuttaa itseään siitä, että auton entisöinti hyväkuntoiseksi voi tulla yllättävän kalliiksi, vaikka edullinen hankintahinta houkutteleekin. Valmiiksi entisöidyn auton kohdalla on myös helpompi laskea kokonaiskustannuksia. Toki auton kunnostamisesta nauttiville oma autoprojekti on ilo, johon on valmis käyttämään myös rahaa. Onhan itse kunnostetulla menopelillä kieltämättä komeaa ajella rantatietä pitkin auringonlaskussa.