Hummerin tarina

Nimi Hummer on todennäköisesti tuttu. Se herättää paljon mielipiteitä puolesta ja vastaan, mutta mitä meidän tulisi tietää Hummereista ja niiden historiasta? Hummerin tarina alkaa siitä, kun USA:n armeija laati vaativan kilpailun koskien monikäyttöpyöräisiä ajoneuvoja (HMMWV). Teledyne ja Chrysler Defence olivat jo suunnitelleet piirustuspöydällään ensimmäisen luonnoksen kilpailuun osallistuvasta ajoneuvosta. Ensimmäinen prototyyppi Hummerista testattiin Nevadan aavikolla heinäkuussa 1980, vain 11 kuukautta myöhemmin suunnittelupöydän luonnoksista. Tämä oli yksi monista AM Generalin läpimurroista, jotka osoittivat yhtiön osaamista ja johtajuutta. Armeijan muodolliset hankinnat kaikista kilpailuun osallistuneista kuudesta testiajoneuvoista alkoivat helmikuussa 1981. Kolme mallia kuudesta valittiin seuraavaan vaiheeseen ja kesäkuussa vuonna 1981 sopimukset tehtiin General Dynamicsin, Teledynen ja AM Generalin kanssa. Armeijan vaatimukset ajoneuvoille olivat erittäin tiukat ja vaativat; vaaleita panssareita, kykyä kääntyä vedessä, sekä niiden tuli kestää sekä arktisia, että aavikko-olosuhteita.

Ajoneuvojen tuli myös olla absoluuttisen luotettavia, kestäviä ja helposti ylläpidettäviä. Ajoneuvon painorajoitukset vaativat materiaalihakemusten läpimurtoja. Kaikki tämä ja vain kymmenen kuukautta aikaa toteuttaa melkeinpä mahdottomalta tuntuva haaste. AM General sai ensimmäisenä valmiiksi testiajoneuvonsa. Prototyyppi-Hummerit toimitettiin armeijan todistusaineistoihin Aberdeenissa ja Yumassa ja Fort Hunter-Liggettissa huhtikuussa vuonna 1982. Armeija testasi viisi kuukautta kolmen kilpailevan yrityksen prototyyppejä. AM Generalin luomat Hummerit läpäisivät ensimmäisinä armeijan kestävyystestit. Hummer läpäisi myös armeijan tiukan testauksen kevyimpänä ajoneuvona ja huipputehokkuuksilla. Hummer oli ylivertainen ajoneuvo muihin kilpaprototyyppeihin verrattuna. Ylivoimaiset Hummer-ajoneuvot saivat alkuperäisen tuotantosopimuksen maaliskuussa vuonna 1983, jossa vaadittiin 55 000 ajoneuvon toimittamista armeijalle viiden vuoden aikana. Vuonna 1990 alkaneessa Persianlahden sodassa, Humveet eli Hummerit olivat armeijan käytössä.

Hummerit siviilikäytössä

Hummerit olivat pelkästään armeijan käytössä vuoteen 1992 saakka, kunnes AM General aloitti siviili-Hummerin markkinoinnin yleisölle. Ensimmäinen, rajoitettu erä Hummereita myytiin suoraan tehtaalta. AM General antoi lähes 50 jälleenmyyjälle oikeuden alkaa markkinoimaan siviili-Hummeria vuonna 1993. AM General myi Hummerin nimen ja oikeudet markkinoida ja jakaa Hummereita General Motorsille joulukuussa 1999. AM General jatkoi kuitenkin alkuperäisten Hummereiden Mishawakan tehtaalla. General Motors auttoi edelleen kehittämään useita Hummer-malleja. Ensimmäinen Hummer nimettiin H1:ksi. Hummer H1:iä oli saatavana kolmena mallina: muunneltava, pehmeä alusta, neljän oven Sport Utility Truck ja “Alpha Wagon”.

Vähemmän tunnettuja vaihtoehtoja olivat kaksiovinen noutoauto ja nelivetoinen viistoperä, joka jakautuu Yhdysvaltojen puolustusvoimien käyttämään Humveen samanlaiseen runkotyyliin. Hummerista rakennettiin vielä kaksi uutta mallia, joita nimettiin uskollisesti ensimmäiselle mallille, H2:ksi ja H3:ksi. Uusin Hummer H3-malli oli rakennettu vastaamaan maastoautojen mieltymyksiä, mutta se ei kestänyt yhtä hyvin kuin aikaisemmat mallit. Hummereita on myyty yli 300 jälleenmyyjän kautta 34 maassa ympäri maailmaa. Yli puolet Hummereista on myyty Yhdysvalloissa. Hummerit muodostuivat ikoneiksi, mutta niitä oli hankala myydä, johtuen niiden suuresta koosta, painosta ja törkeästä kritiikistä polttoaineen kulutuksen suhteen.

Lopullinen päätös siviilikäyttöön tarkoitetun H1-tuotannon lopettamisesta tapahtui virallisesti perjantaina 12.5.2006. General Motors ilmoitti kesäkuussa 2008, että se harkitsee Hummer-tuotemerkin myyntiä tai sulkemista ja viimeistään yhtiön mennessä konkurssiin kesäkuussa 2009. Kiinalainen yritys Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery Company ostaa Hummer-tuotemerkin seuraavana päivänä. Hummereiden myynti putosi vuoden 2010 aikana niin radikaalisti, että General Motors ja Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery Company ilmoittivat, että Hummer-brändi lopettaa virallisesti 31.10.2010. Hummer epäonnistui, koska se ei ollut houkutteleva investointimahdollisuus pankeille. Yli 355 000 hummeria kuitenkin rakennettiin ja myytiin siviilikäyttöön.