Henry Ford ja T-Ford

30. heinäkuuta vuonna 1863 Yhdysvalloissa syntynyt Henry Ford on yksi suurimmista teollisuuden sekä autoilun yksittäisistä vaikuttajista. Hänen valjastamansa liukuhihnatuotanto teki ensimmäistä kertaa autoista niin halpoja, että työläisillä oli varaa ostaa niitä. Tämä johti autoilun räjähtämiseen sekä teollisuuden kehittymiseen.

Henry Ford

Henry Ford syntyi Michiganin osavaltioon maaviljelijäperheeseen. Maatalous ei kuitenkaan koskaan kiinnostanut Henryä, joten hän lähti 16 vuotiaana opiskelemaan koneidenrakentamista Detroitiin, missä kehittyy varsinaiseksi höyrykoneiden käytön mestariksi. Vuonna 1891 Ford saa insinöörin paikan Edison Illuminating Companystä, missä hän ylenee pääinsinööriksi kaksi vuotta myöhemmin.

Tämä tarjoaa tarpeeksi aikaa ja rahaa, jotta Henry pystyy kehittelemään omaa bensiinikäyttöistä moottoriaan. Fordin ensimmäinen itse-liikkuva ajoneuvo oli nimeltään Quadricycle, jonka ensiajo tapahtui 4. Kesäkuuta vuonna 1896. Samana vuonna Ford tapaa keksijän ja liikemiehen Thomas Edisonin, jonka kannustuksella hän rakentaa toisen autonsa vuonna 1898. Vuotta myöhemmin Henry Ford löysi liikekumppanin Detroitilaisesta puutavaraliikemiehestä William H. Myrphystä, jonka taloudellisella tuella hän irtisanoutui Edisonilta, ja pertusti Detroit Automobile Companyn. Yhtiö ei kuitenkaan koskaan tehnyt taloudellista menestystä, ja se lakkautettiin jo vuonna 1901.

Lokakuussa 1901 Henryn valmistama 26-hevosvoimainen auto menestyi edukseen paikallisessa autokilpailussa, jonka innostamana Murphy ja muut Detroit Automobile Companyn osakkeenomistajat perustivat Henry Ford Companyn, jonka pääsuunnittelijana Henry toimi. Valitettavasti Henry lähti yhtiöstä erimielisyyksien takia vuonna 1902, jonka jälkeen yritys nimettiin uudelleen Cadillac Automobile Companyksi. Ford neuvotteli rahoituksen autojen valmistukseen detroitilaisen hiilikauppiaan Alexander Y. Malcomsonin kanssa, jolloin he perustivat yhtiön Ford & Malcomson, Ltd. Yritys lähti kuitenkin vyörymään kohti konkurssia, jolloin Malcomson keräsi yhtiöön lisää sijoittajia, ja järjesti Ford & Malcomson yhtiön uudelleen Ford Motor Companyksi kesäkuussa 1903. Ford Motor Company valmisti vuosien 1903 – 1908 aikana yhteensä 8 eri mallia, kunnes T malli räjäytti potin.

Ford Model T

Ensimmäinen T malli valmistettiin Piquettin tehtaassa Detroitissa 1. Lokakuuta vuonna 1908. Se oli ensimmäinen alle tuhannen dollarin nelipaikkainen ja 4-sylinterinen auto. Siinä käytettiin samaa 2-vaihteista planeettapyörästöä kuin muissakin Fordeissa, koska amerikkalaiset eivät pitäneet hankalasta ja äänekkäästä vaihtamisesta. Planeettavaihteistossa ei ole rattaita joiden hampaat rahisisivat toisiaan vasten, vaan kolme hihnaa, jotka kytkevät pyöriviä rumpuja toisiinsa tarpeen mukaan.

T mallin moottorin iskutilavuus oli 2,9 litraa ja se antoi 20 hevosvoimaa. Sen avulla se kykeni saavuttamaan 70 km / h huippunopeuden. Kulutus oli ajotavasta riippuen 13 – 21 mailia gallonalta, eli noin 11,4 – 19 l / 100km. T Fordilla ajaminen oli hyvin erilaista verrattuna nykyaikaisiin autoihin. Autossa oli kolme poljinta, joista 2 ohjasi vaihteita ja yksi moottorijarrua. Kahdesta vivusta käytettiin kaasua sekä käsijarrua, ja auto käynnistettiin veivillä. Auto oli hintaluokaltaan erinomainen. Sen tullessa tuotantoon vuonna 1909 se maksoi 825 dollaria, ja hinta laski vain 345 dollariin vuoteen 1916 mennessä. Alimmillaan T mallin sai 260 dollarilla. On laskettu, että Ford model T edusti yhdessä kohtaa yli puolta maailman autoista.

Ford Suomessa

Suomen ensimmäisen Fordin myi yllätyksellisesti Stockmannin tavaratalo vuonna 1904. Auton osti kuljettajine päivineen muuan apupappi Walter Lampén, jonka hurjastelua kauhisteltiin, koska autot olivat siihen aikaan erittäin harvinaisia Suomessa. Varsinaiset Ford myymälät avattiin vuonna 1911, jolloin  kolme ensimmäistä T-Fordia saapuivat Suomeen. Aluksi maahantuonti Suomeen hoidettiin Tukholmasta sekä Kööpenhaminasta, mutta valtava kysyntä johdi Fordin tytäryhtiön, Ford Motor Company of Finland:in syntyyn.