Ferrarin menestystarina alkoi takkuisesti mutta päättyi komeasti

Ferrarin punainen on tuttu kaikille ja autobrändi onkin yksi kaikkien aikojen tunnetuimmista. Ferrarin tarina alkoi virallisesti vuonna 1947. Ferrari on ehkä kaikista tunnetuin majesteettisista urheiluautoistaan ja Formula 1 – autoistaan, mutta ajamiskokemukseen vaikuttavat kaikissa mallin autoissa niiden voima, kiihtyvyys ja ylipäänsä ajamisen nautinto. Ferrari on myös yksi maailman kalleimmista automerkeistä.

Enzo Ferrari syntyi kilpa-autoilijaksi, mutta vastoinkäymiset tulivat tielle

Enzo Ferrari syntyi vuonna 1898 ja jo nuoresta pitäen hän oli erityisen innostunut nopeuskilpailuista. Ferrarilla oli myös vahva kilpailuvietti ja hän haaveili kilpa-autoilijan urasta. Unelman toteuttaminen kuitenkin siirtyi ensimmäisen maailmansodan alkaessa. Ferrari oli tuolloin 16-vuotias ja hänet lähetettiin Italian armeijan joukoissa Alpeille. Elämänsä alkuvaiheessa Enzo Ferrari kohtasi useita vastoinkäymisiä. Hänen isänsä ja veljensä menehtyivät hänen ollessaan sodassa.

Sodan jälkeen Ferrari kuitenkin huomasi, että intohimo autourheilua kohtaan ei ollut haihtunut. Hän haki töihin italialaiselle autovalmistajalle Fiatille, mutta törmäsi jälleen uuteen vastoinkäymiseen, sillä häntä ei palkattu. Sen sijaan hän päätyi CMN:n kilpatiimiin suunnittelemaan, miten rekoista saadaan muokattua henkilöautoja. Tässäkään tehtävässä hän ei kuitenkaan menestynyt millään tavoin.

Alfra Romeosta omaan yritykseen

Ferrarin menestystarina alkoi, kun Enzo Ferrari lähti CMN:ltä ja alkoi ajaa kilpaa Alfa Romeon kilpatiimissä. Ferrarin hyvä menestys paikallisissa kilpailuissa oli vakuuttava ja pian hänet ylennettiin Scuderia Ferrarin, Alfan kilpatiimin johtajaksi. Hän alkoi koota omaa kilpatiimiään, jotka ajoivat huippuautoilla. Tästä huolimatta menestys jäi jälleen kohtalaiseksi. Vuonna 1933 Alfa Romeo purki sopimuksen ja vuonna 1937 Ferrari joutui useiden rahaa koskevien kiistojen jälkeen jättämään yrityksen.

Kun toinen maailmansota alkoi, Enzio Ferrari oli perustanut yrityksen, joka toimitti osia kilpa-autoihin. Sodan aikana hänen yrityksensä keskittyi sotavarusteiden tuotantoon. Sodan jälkeen Ferrari perusti Ferrari s.p.A.:n, joka oli ensi askel Ferrarin lopulliseen menestykseen ja yrityksen kehittymiseen. Vaikka Enzo Ferrari suunnitteli aluksi yrityksensä keskittyvän lähinnä katuautojen valmistamiseen, mutta yhteistyö Alfa Romeon kanssa oli avannut ovet kilpa-automaailmaan. Kun Alfa Romeo veti oman tiiminsä pois formulakisoista, otti Enzo Ferrari tiimeineen avautuneen paikan itselleen. Hän alkoi osallistua tiimillään Formula 1 -kisoihin, mutta toisena ammattinaan hän valmisti kilpa-autoja rahoittaakseen kilpailutoimintaansa. Ferrarin aivan ensimmäinen auto oli 125Sport, jossa oli 1,5 litran V12 moottori. Tämä malli auttoi yritystä luomaan maineen erinomaisten ja ylellisten autojen tuottajana.

Ferrarin logo on lähtöisin aatelissuvulta

Ferrarin kuuluisa logo, musta takajaloillaan seisova hevonen, oli tavallaan lahja Enzo Ferrarille. Voitettuaan autokilpailun Ferrari tapasi ensimmäisessä maailmansodassa mainetta niittäneen sotasankarin äidin, kreivitär Paolinan. Kreivitär kertoi, että hänen pojallaan, kreivi Francesco Baraccalla oli sodan aikana tapana maalata koneensa kylkeen musta hevonen. Kreivitär ehdotti, että Ferrari käyttäisi samaa symbolia tuomaan onnea yritykselleen

Kiistelty ja arvostettu johtaja

Enzio Ferrari oli johtajana vahva persoona ja hänen otteensa aiheuttivat yrityksessä toisinaan kuohuntaa. Kiistojen myötä Ferrarin pääinsinööri ja urheiluautoyksikön johtaja Girolamo Gardini jätti yrityksen ja perusti sille kilpailijan. Monet ennustivat tässä kohtaa Ferrarin tuhoa, mutta Enzo Ferrari keskitti kaikki voimansa uuden mallin kehittämiseen. Malli 250 GTO julkaistiin ja siitä tuli yksi autoiluhistorian tunnetuimmista merkeistä. Auto voitti useita mestaruuksia Ferrarin nuoren insinöörin Forghierin avulla.

Vuonna 1969 Fiat osti 50 prosenttia Ferrari S.p.A:n osakkeista ja kaupan myötä Ferrari alkoi kehittää kilpa-autojen lisäksi uusia katukäyttöön tarkoitettuja autoja. Enzo Ferrari jäi eläkkeelle vuonna 1973 kilpa-autotiimistään ja kuoli vuonna 1988. Vuonna 2002 Ferrari rakennutti perustajansa kunniaksi automallin nimeltä Enzo Ferrari, joka on 12 sylinterinen Berlinetta.