BMW-lentokonemoottoreita, -urheiluautoja ja palkittua arkkitehtuuria

BMW on saksalainen, monikansallinen yritys, jonka Karl Rapp perusti Münchenissä vuonna 1913. Yhtiön pääkonttori toimii edelleen samassa kaupungissa. Nimi on lyhenne sanoista Bayerische Motoren Werke, baijerilaiset moottoritehtaat. Yhtiön logo on ottanut sinivalkoiset ruutunsa Baijerin vaakunasta.

BMW valmistaa nykyään henkilöautoja ja moottoripyöriä. Yhtiön liikevaihto oli vuonna 2017 yli 98 miljardia. Se työllistää maailmanlaajuisesti yli satatuhatta ihmistä, ja valmistaa puolitoista miljoonaa autoa ja yli satatuhatta moottoripyörää vuodessa. Konsernin automerkkeihin lukeutuvat BMW, Mini ja Rolls-Royce ja moottoripyörävalmistajiin BMW Motorrad ja Husqvarna. Lisäksi BMW:llä on moottorien toimittamiseen liittyvä sopimuksia muun muassa Saab Spyker Automobilesin ja PSA Peugeot Citroënin kanssa.

BMW:n imago on perinteisesti viestinyt dynaamisuutta ja vauhtia – sen autoja luonnehditaan ”urheilullisen ajettaviksi”. BMW:llä onkin pitkä historia autourheilun parissa. Se on ollut aktiivisena toimijana vakioautoluokissa, useissa vuosittaisissa rallikilpailuissa kuten Dakar-rallissa, sekä Formula Ykkösissä – aina 1950-luvulta alkaen. Aluksi, pitkään, BMW toimitti auton moottoreita useille eri F1-talleille, muunmuassa Brabhamille ja Williamsille. Vuonna 2005 Sauber-talli myi enemmistön tallistaan BMW:lle, ja talli toimi nimellä BMW Sauber vuoteen 2009 saakka, jolloin BMW vetäytyi ja talli palautui Sauberin yksinomistukseen.

Historialliset lentokoneen moottorit

Yhtiön ensimmäinen tuote oli lentokonemoottori BMW:IIIe. Se oli polttoainepihi moottori, joka säilytti hyvin suorituskykynsä myös huippukorkeuksissa. Saksan armeija tilasi moottoreita ja niiden myynti sai BMW:n kasvamaan nopeasti. Ensimmäisen maailmansodan loputtua Versailles’in rauhansopimus velvoitti BMW:n pysäyttämään moottorituotantonsa joksikin aikaa. Tällä välin BMW valmisti muun muassa maatalouden tuotantolaitteita ja kodintarvikkeita ja sittemmin moottoreita maatalouskoneisiin, pumppuihin, busseihin ja kuorma-autoihin.

Ensin moottoripyörät, sitten autot

BMW aloitti ensin moottoreiden ja sitten koko moottoripyörien valmistuksen pakotteiden rauettua vuonna 1923. Nykyään sen moottoripyörälinja on nimeltään BMW Motorrad, ja tuotanto on vuodesta 1969 ollut täysin yhtiön Berlin-Spandau -tehtaalla. Autotuotanto alkoi pian tämän jälkeen, vuonna 1928. Yhtiö osti tuolloin autotehdas Automobilewerk Eisenachin, jonka senhetkisestä mallista tuli ensimmäinen bemari: BMW /15. Ensimmäinen täysin BMW:n suunnittelema ja tuottama malli oli puolestaan BMW/320 neljä vuotta myöhemmin, vuonna 1932. Koko 30-luvun ajan BMW laajensi mallivalikoimaansa, johon sisältyivät nopeasti sedanit, avoautot ja urheiluautot. Tänä päivänä BMW valmistaa henkilöautoja sarjoistaan 1-7 sekä X. Lisäksi se valmistaa i-sarjan sähköautoja ja M-sarjan moottoriurheiluautoja. BMW valmistaa omaperäisesti lähestulkoon pelkästään takavetoisia autoja. Merkin tunnetuin ja myydyin sarja on 3-sarja jota pidetään myös oman luokkansa standardina.

Kuvataidetta ja arkkitehtuuria

Vuodesta 1975 BMW on tuottanut myös omaa uniikkimaalattujen taideautojen sarjaansa Art Cars. Idean isä oli ranskalainen ralliajaja ja huutokauppias Hervé Puolain, joka kutsui amerikkalaisen taidemaalari Alexander Calderin maalaamaan BMW 3.0 CSL:n, jolla Poulain osallistui saman vuoden Le Mansin endurance-ralliin. Sittemmin kaikkiaan 19 BMW:tä on saanut pintaansa originaaliteoksen, taiteilijoina muun muassa  Andy Warhol, David Hockney, Jenny Holzer ja Roy Lichtenstein. Autot esittelevä näyttely on kiertänyt maailmanlaajuisesti, ne ovat olleet esillä muun muassa Los Angelesissa, New Yorkissa ja Lontoossa. Yhtiön Münchenin pääkonttori vuodelta 1972 on julistettu suojelluksi rakennukseksi rakennustaiteellisen arvonsa vuoksi. Rakennus esittää nelisylinterisen moottorin sylinteripäätä. Sen päätorni esittää neljää vierekkäin yhdessä seisovaa sylinteriä. Rakennuksen on suunnitellut Karl Schwantzer. Leipzigin tehdas taas muistuttaa ulkonäöltään eräänlaista tieteiselokuvan visiota tulevaisuudesta. Siellä valmistetaan i-sarjaa eli sähköautoja, ja tehtaan tavoitteena on hiilineutraali autotuotanto. Tämän vuoksi tehtaan vieressä seisoo neljä suurta tuulimyllyä jotka tuottavat yhteensä 26 gigawattia energiaa vuodessa.