Australia autonvalmistajana

Australia oli merkittävä maa sekä auto-että lentokoneteollisuuden kehittyessä 900-luvun alusta alkaen. Motivaatio oman autoteollisuuden kehittämiseen syntyi siitä, että Australia oli ja on omana saarenaan eristyksissä muista. Alkuvaiheessa Australia olikin monilta osin edellä vastaavia teollisuudenaloja sekä Euroopassa että Yhdysvalloissa. Suurimmillaan autoteollisuus oli Australiassa 2000-luvun puolella ja se työllisti vielä vuonna 2007 noin 50 000 työntekijää. Tuontiautojen tullimaksujen pieneneminen ja Australian dollarin arvon voimakas kohoaminen USA:n dollariin nähden nopeuttivat maan autoteollisuuden alasajoa vuodesta 2008 alkaen. Suurista valmistajista Toyota sulki viimeisenä Australian tehtaansa, tämä tapahtui vuonna 2017.

Historiaa

Aivan ensimmäiset Australiassa valmistetut autot olivat höyryautoja. Itsenäisesti, ilman vetoapua kulkevat höyrymoottoriajoneuvot kehitettiin noin sata vuotta ennen polttomoottoreita. Australialainen höyryauto, Phaeton, julkistettiin vuonna 1900. Auton moottorissa  oli yksi sylinteri ja viisi hevosvoimaa.
Seuraavana vuonna, vuonna 1901 valmistettiin pienessä työpajassa Melbournessa ensimmäinen australialaisella polttomoottorilla varustettu auto, Tarrant. Autoa parannettiin versio versiolta, ja yhdessä myöhemmistä versioista lanseerattiin myös ensimmäinen Australiassa valmistettu auton runko. Tuotanto oli kuitenkin hyvin pienimuotoista, ja vuoteen 1907 mennessä Tarranteja oli valmistunut vain 16 kappaletta. Vuonna 1925 Australian markkinoille tuli Ford Australian T-mallin Ford. Pieni Tarrant ei pystynyt korkeine valmistuskustanuksineen kilpailemaan tämän kanssa, vaan siirtyi Fordin myyjäksi, ja lopetti oman mallinsa valmistamisen.

Suuret ja kansainväliset

Kanadan Fordin tytäryhtiö Ford Australia perustettiin vuonna 1925. Ford Kanada oli tässä vaiheessa alkuperäisestä Yhdysvaltojen Fordista erillinen yhtiö, jolla oli Henry Fordin myöntämä yksinoikeus Fordien valmistukseen kaikkien brittiläisen kansanyhteisön maiden markkinoille – lukuunottamatta Englantia.  Vuosien mittaan Australiassa valmistettiin kymmeniä eri Ford-malleja, joista ehdottomasti legendaarisin maan omalla mittapuulla on Ford Falcon. Alkuperäinen amerikkalaistuote osoittautui nimittäin huonosti Australian vaativiin ajo-olosuhteisiin sopivaksi. Mallia parannettiin, ja vuodesta 1972 Falcon suunniteltiin ja valmistettiin yksinomaan Australiassa – ja Australian olosuhteisiin. Kaikkiaan Falconia valmistettiin Australiassa 56 vuoden ajan, ja se on ollut ikoninen automalli populaarikulttuurissa, autourheilussa ja jokapäiväisessä elämässä: Falconit palvelivat niin takseina, poliisiautoina, perheautoina kuin ralliautoinakin.  Vuonna 2016 Ford seurasi muita autonvalmistajia ja lopetti autojen valmistuksen Australiassa, mutta sen suunnittelu- ja tuotantotoiminta työllistää edelleen yli tuhat australialaista. Muita Australiassa autoja valmistaneita autoalan suurnimiä ovat Chrysler, Toyota, Mitsubishi Motors ja Holden. Holden on itse asiassa australialainen autonvalmistaja, alunperin itsenäinen toimija ja vuodesta 1931 alkaen General Motorsin tytäryhtiö. Nykyään suurin osa Holdenin autoista on täysin samoja malleja kuin saksalaisen Opelin eri mallit. Esimerkiksi Holden Commodore on täysin sama auto kuin Opel Insignia.

Pienet ja erikoiset

Australian viriili autoteollisuus tuotti aktiivisempina vuosinaan myös useita merkittäviä erikoisuuksia. Esimerkkinä saksalainen kääpiöauto Goggomobil, jonka eri malleja valmistettiin Australiassa 50- ja 60-luvuilla. Erikoisuutena Australian markkinoilla oli ainoastaan paikallisessa Sydneyn tehtaassa valmistettu urheilumallinen Goggomobil Dart, joita tuotettiin aikoinaan kaikkiaan vain 700 kappaletta. Toinen erikoisuus on ollut OKA 4wd, eräänlainen mönkijä, jolla saattoi liikkua kaikenlaisissa maastoissa. OKAn syntytarina alkoi, kun joukko kaivosjohtajia huomasi vuonna 1986, että heillä kaikilla oli tarve autolle, jollaista markkinoilla ei vielä ollut: sillä piti voida kuljettaa kolmen tonnin kuormia erilaisissa maastoissa – muualla kuin autotiellä. Perusteellisen markkinakartoituksen ja tuotekehityksen jälkeen ensimmäinen prototyyppi julkistettin vuosikymmenen lopulla. Ensimmäinen sarjatuotantomalli tuli tuotantoon vuonna 1992. OKAsta kehiteltiin jatkossa myös usean matkustajan malleja ja bussimalleja. Vuonna 1997 OKA myi valmistuslisenssinsä pakistanilaiselle Hindustan Motorsille, joka kehitti niiden avulla oman mallinsa. Tämän valmistus siirtyi sittemmin Pakistaniin.