Amerikkalaisuuden perikuva sai nimensä ranskalaiselta tutkimusmatkailijalta

Legendaarinen luksusautomerkki Cadillac on tuttu kaikille amerikkalaisia elokuvia katsoneille tai edes etäisesti autoista kiinnostuneille, ja siitä onkin kehittynyt erityisesti 1950-luvun amerikkalaisuuden symboli. Persoonallinen ja tyylikäs Cadillac on helppo tunnistaa kadulla ja kääntää takuulla katseita missä tahansa. Ensimmäisen Cadillac-mallin moottorin suunnittelija ja Cadillacin alkuvuosien johtaja Henry Marty Leland määritteli Cadillacin ohjenuoraksi lauseen ”Ammattitaito on kutsumys, täsmällisyys on välttämättömyys”. Tämä on pitänyt paikkansa Cadillacin toiminnassa tähän päivään asti. Cadillac on aina panostanut autojen valmistuksessa äärimmäiseen täsmällisyyteen.

Cadillacin historiasta ei voi puhua ilman, että puhuu samalla USA:n kuuluisimman autokaupungin Detroitin historiasta. Vuonna 1701 ranskalainen upseeri ja aristokraatti Antoine de la Mothe Cadillac rakennutti Erie-järven länsirannalle siirtokunnan, jota kutsui nimellä Ville d’Etroit. Amerikkalaisten suussa nimi kääntyi kuitenkin Detroitiksi ääntämyksen mukaan. Kaksi sataa vuotta myöhemmin, syyskuussa 1902 valmistui ensimmäinen uuden mallin auto, joka oli nimetty kaupungin perustajan mukaan. Tehtaan porteista lipui ulos maailman ensimmäinen Cadillac-auto, Model A ja tästä alkoi automerkin komea tarina.

Ensimmäinen Cadillac rakennettiin Fordin alustalle

Cadillacin historiaan liittyy myös Ford Motor Companyn perustaja Henry Ford, sillä Cadillac perustettiin alun perin Henry Fordin ensimmäisen epäonnistuneen yrityksen raunioille. Leland oli kehitellyt uutta yksisylinteristä moottoriratkaisua ja tarjosi keksintöään Oldsmobile-yritykselle. Oldsmobile ei kuitenkaan ollut kiinnostunut, joten Lelan kääntyi Fordin puoleen. Hän ehdotti Henry Ford Companylle, että uutta automallia varten perustettaisiin kuitenkin kokonaan uusi yritys. Ford hyväksyi ehdotuksen hetken harkinnan jälkeen. Cadillaceissa siis yhdistettiin Fordin uusin alusta ja Lelandin kehittelemä yksisylinterinen moottori.

Ensimmäinen Cadillacin testiauto oli kaksipaikkainen ja maksoi 750 dollaria.  Jo ensimmäisessä autossa oli nähtävissä Cadillacin elegantti ja selkeästi tunnistettava muotoilu. Tämä luomus esiteltiin New Yorkin Auto Showssa heti seuraavana vuonna. Ensimmäisen vuoden aikana Cadillacin tuotantolinjoilta valmistui 2 500 autoa, joka oli tuohon aikaan aikamoinen saavutus.

Markkinoiden ensimmäinen ammattimuotoilijan työnäyte

Vuonna 1927 tehdas esitteli LaSalle-mallin joka oli ensimmäinen kaupalliseen tuotantoon päässyt ammattimuotoilijan luoma amerikkalainen auto. LaSallen-muotoilu oli suunnittelija Harley Earlin käsialaa. Myöhemmin Earl toimi pääsuunnittelijana, kun Cadillaciin kehiteltiin näyttävät peräsiivet. Tätä muotoilua saatiin ihastella ensimmäisen kerran vuoden 1948 Sixty Special -mallin kohdalla. Peräsiivet olivat hallitsevin piirre Cadillacin muotokielessä lähes kaksikymmentä vuotta ja niiden koko kasvoi vuosittain. Vuonna 1959 valmistuneissa autoissa peräsiivet olivat pituudeltaan 97 senttimetriä.

Cadillacia on kiittäminen monesta autojen kätevästä lisävarusteesta

Cadillac ei ole onnistunut ainoastaan autojen suunnittelussa, vaan onnistunut tuomaan vuosien varrella markkinoilla myös useita muita, aikanaan varsin mullistavia innovaatioita. Cadillacia saamme kiittää esimerkiksi sähkökäynnistimen kehittämisestä, joka tuotiin markkinoille ensimmäistä kertaa vuonna 1912. Cadillac oli myös ensimmäinen autovalmistaja, joka suunnitteli sarjatuotantona valmistettavan V8-moottorin vuonna 1915. Myöhempien aikojen innovaatioihin kuuluvat mm. infrapunavaloa hyödyntävä NightVision-järjestelmä sekä Magnetic Ride Control -iskunvaimennusjärjestelmä. Cadillacin alkuvuosina autoteollisuudessa ei juuri tunnettu standardoituja varaosia ja yleensä pienenkin ongelman, kuten rikkoutuneen venttiilin takia autoon joutui hankkimaan kokonaan uuden moottorin. Cadillac oli ensimmäinen merkki, joka tarjosi yksittäin myytäviä varaosia nopeasti ja edullisesti. Tämä muutti merkittävästi autojen huoltoa ja pitkitti niiden käyttöikää.

Cadillacin suosio kasvoi valmistumisen alettua nopeasti ja myyntiluvut olivat huimia. Miljoonas Cadillac valmistui Detroitissa marraskuussa vuonna 1949. Yhdysvaltojen talous oli tuolloin kasvubuumissa ja se näkyi myös luksusautojen myynnissä. Vain yhdeksän vuoden kuluttua autoa oli myyty toiset miljoona kappaletta. Tähän päivään mennessä Cadillaceja on myyty yli 11 miljoonaa kappaletta ympäri maailmaa. Cadillac on tuonut markkinoille uusia malleja tasaiseen tahtiin ja ne ovat myyneet kohtuullisesti.

Autolegendaan liittyy monta hauskaa anekdoottia

Cadillac on ollut erittäin suosittu auto erityisesti vaikutusvaltaisten ja rikkaiden ihmisten keskuudessa. Onpa Cadillacilla ollut roolinsa mafiapomonkin autona. Itseasiassa kuuluisan mafioson Al Caponen vuoden 1928 Cadillac oli ensimmäinen luodinkestävä Cadillac, joka tuli presidentin käyttöön. Al Caponen jäätyä kiinni ja muutettua elämänsä Alcatrazin vankilaan, valtiovarainministeriö otti auton haltuunsa. Joulukuussa 1941 Pearl Harborin aikaan Yhdysvaltain salainen palvelu tarvitsi nopealla aikataululla luodinkestävän auton presidentti Franklin D. Rooseveltille, jonka piti päästä turvallisesti kongressiin puhumaan. Kun presidentiltä kysyttiin, mistä hän sai auton niin nopealla varoitusajalla, hänen kerrotaan sanoneen, ”Toivon ettei herra Caponen pahastu”.

Capone oli varsinainen Cadillacien kerääjä, sillä hänen omistuksessaan oli myös samainen Cadillac jota käytettiin myöhemmin Kummisetä-elokuvissa. Tämä vuoden 1929 malli nähtiin usein parkkeerattuna kasinoiden edessä Caponen viihtyessä pelipöydissä ja tarkastaessa yritystoimintaansa. Kovin rauhaisia eivät peli-illat ilmeisesti olleet, sillä elokuvauralle siirtyessään auto oli saanut käytössä jo useampia luodinreikiä, joka tietenkin toi uskottavuutta gangsterielokuviin. Elokuvamaista tunnelmaa ja elämyksellistä iltaa hakeva voisi nykyäänkin turvautua Cadillac-kyytiin, mutta kasinopelit kannattaa pelata mieluummin PokerStarsissa kuin Caponen lempipaikoissa, ainakin jos on uskominen hänen elämäkertaansa.

Suomessa ei kuuluisia mafiosoja ole, mutta meilläkin Cadillac on ollut kovan asenteen omaavien julkkisten suosiossa. Nyt tarjolla on palanen rockhistoriaa, kun muusikko Remu Aaltonen myy omaa vuoden 1988 Cadillaciaan. Ei ehkä aivan yhtä vaikuttava kuin Caponen luodinkestävä auto, mutta kyllä tälläkin menopelillä uusia ystäviä saa!

Presidenttien ja mafiosojen lisäksi Cadillac on kuljettanut lukuisia onnellisia hääpareja. Cadillac on edelleen erittäin suosittu hääauto tyylikkään muotoilunsa ja statuksensa takia. Myös useat limusiinit ovat Cadillacin valmistamia. Vaikka Cadillac on tuonut markkinoille useita uusiakin malleja, ovat vanhat klassikot niitä joista merkki useimmiten tunnetaan ja joilla on oma vankka fanikuntansa. Suomessa vanhojen Cadillac-autojen fanit ovat perustaneet harrastukselleen Cadillac Club of Finland -klubin, josta voi kysellä autoja myös omiin tapahtumiin ja elämysiltoihin.