Aiheena Koenigsegg

Koenigsegg Automotive AB on maailmankuulu, ruotsalainen superautomerkki. Sen historia ulottuu vuoteen 1994, jolloin Christian von Koenigsegg, aina omasta automerkistä unelmoinut mies, perusti automerkin. Merkille haluttiin tietty ruotsalainen twisti muiden superautojen joukossa. Unelma on käynyt enemmän kuin toteen: autot ovat haluttuja ja arvokkaita. Mutta mitä kaikkea Koenigseggin historia pitää sisällään? Tutkitaan hieman tarkemmin tätä uskomatonta superautomerkkiä. Automerkin perustaja, Christian von Koenigsegg, halusi valmistaa auton, joka perustuisi Formula 1 -teknologiaan. Kyseessä ei siis ollut haave tavallisesta perheautosta, vaan kaksipaikkaisesta ja keskimoottorisesta superautosta, joka olisi myöskin huippunopea. Moottori piti hankkia joltain huippuvalmistajalta, mutta se päädyttiin kuitenkin suunnittelemaan ja valmistamaan itse. Näin myös moottori on Koenigseggin omaa käsialaa.

Nämä autot ovat automaailman nopeimpia ja ne vetävät vertoja kaikille muille maailman superautoille. Merkin logo on suunniteltu vuonna 1993, jolloin Jacob Låftman teki suunnitelman, perustuen Koenigseggin sukuvaakunaan. Vaakunan historia ulottuu jo 1100-luvulle saakka. Merkin ensimmäinen prototyyppi, Koenigsegg CC, julkaistiin vuonna 1997. Siihen suunniteltiin täysin irrotettava katto, joka oli täysin mukautettu coupen muotoon. Tällaista ei oltu nähty aiemmin ja jo se teki autosta ainutlaatuisen muiden superautojen joukossa. CC ei kuitenkaan edennyt tuotantoon saakka. Kolmen vuoden kuluttua julkaistiin tuotantoon edennyt prototyyppi ja Koenigseggin ensimmäinen asiakkaalle myyty auto oli punainen CC 8S. Tämä malli palkittiin useilla eri palkinnolla, kuten Guinnessin maailmanennätyksellä kaikkein voimakkaimmasta moottorista. CC 8S:ää valmistettiin kuusi kappaletta.

Vuonna 2002 autojen valmistus eteni neljän muun auton verran. Vuonna 2004 uusi CCR paljastettiin yleisölle kuuluisassa Geneven autonäyttelyssä. CCR oli kaksiovinen roadster, joka hetkellisesti piti sijaa maailman nopeimpana superautona. CCR oli teholtaan ja väännöltään parempi kuin edeltäjänsä, CC8S, vaikka ulkonäkö onkin suurelta osin samanlainen. Vuoden 2005 nopeustesteissä saatiin huima 387,87 km/h tulos. Tämä rikkoi McLarenin F1-auton edellisen ennätyksen. Koenigsegg suunnitteli ostavansa ruotsalaisen Saabin vuonna 2009, mutta kauppoja ei koskaan tehtykään. Tuolloin Saab oli konkurssin partaalla ja taisteli jatkosta. Koenigsegg suunnitteli muuttavansa Saab-merkin kalliiksi luksusmerkiksi. General Motors ei kuitenkaan myynyt merkkiä Koenigseggille. Vuonna 2010 päästiin sopimukseen, jonka mukaan alankomaalainen Spyker Cars ostaisi Saabin General Motorsilta.

Koenigseggin Malleja

Vuonna 2014 julkaistiin automalli nimeltään One:1. Jälleen Koenigsegg piti paikkaansa maailman tehokkaimpana sarjavalmisteisena autona. Itse auton nimi tulee sen tehosta. Sitä nimittäin on 1 megawatti eli 1 360 hevosvoimaa. Auton teho/paino-suhde (hv/kg) on 1:1. Autosta valmistettiin seitsemän eri kokeiluversiota vuosina 2014 ja 2015, mukaanlukien yksi prototyyppi. Erikoista tässä mallissa oli se, että siihen oltiin onnistuttu saamaan 1:1 teho/paino-suhde, joka oli alunperin mahdoton yhtälö muiden automerkkien keskuudessa.

One:1 nosti kunnolla superautojen rimaa. Auto oli kaikinpuolin ihmeellinen, sisältä ja ulkoa. Koenigseggit ovat siis maailman nopeimpia autoja. Merkin huippunopeus on mitattu olevan huikeat 433 km/h. Yhden miehen haave on kasvanut ja toteutunut tavalla, joka on useimpien mielestä varmasti uskomaton. Pitkäjänteinen suunnittelu on uskomattoman tuloksen ja maailman nopein sarjavalmisteinen auto on Koenigsegg. Merkin seuraava tiedetty malli kantaa nimeä Ragnarok. Tässä mallissa tehoa on jopa 1074 kilowattia eli 1 440 hevosvoimaa. Auto on myöskin kevyt, alle 1200 kiloa. Tämä siksi, että haluttiin kehittää auto, joka kiihtyy supernopeasti, nollasta neljäänsataan 14 sekunnissa. Auton hinta alkaa yli kahdesta miljoonasta eurosta ja sitä valmistetaan vain rajallinen määrä. Koenigsegg siis jatkaa edelleen voimissaan, valmistaen mitä upeampia superautomalleja. Tulevaisuus näyttää valoisalta. Seuraa Koenigsegg-uutisia virallisilta verkkosivuilta.