Afrikassa tuotetut autot

Mittavista luonnonvaroista tunnettua Afrikkaa on perinteisesti pidetty lähinnä raaka-aineiden ja matalan jalostusarvon omaavan tuotteiden toimittajana. Totuus on nykyään toinen. Afrikan kehittyessä kansainväliset suuryritykset ovat enemmissä määrin suunnanneet katseensa Afrikkaan etsiessään sijoituspaikkoja tehtailleen. Tästä hyvänä esimerkkinä Afrikan nouseva autoteollisuus. Monet kansainvälisesti tunnetut automerkit ovat investoineet ja perustaneet tuotantolaitoksia Afrikkaan.

Varsinkin Etelä-Afrikka on saanut useita uusia autotehtaita viimeisen kymmenen vuoden aikana. Voidaankin sanoa, että Etelä-Afrikkaan on muodostumassa varsinainen autoteollisuuden klusteri. Tunnetuista saksalaisista autonvalmistajista BMW ja Mercedes Benz laajensivat tehtaitaan ja tuotantoaan entisestään vuonna 2017. Aikaisempana vuotena yhdysvaltalainen autojätti Ford ilmoitti uuden tehtaan rakentamisesta Etelä-Afrikkaan. Tämän lisäksi Etelä-Afrikassa toimivia yhtiötä ovat Volkswagen, Nissan, Toyota ja General Motors. Huimaa kasvua on siis selkeästi havaittavissa. Autoteollisuutta löytyy myös kuorma-autojen puolella. Muunmuassa Scania, sekä kiinalainen FAW omaavat tuotantolaitoksia Etelä-Afrikassa. Valtaosa Etelä-Afrikassa tehdyistä autoista valmistetaan vientiin. Tällä hetkellä tärkein vientialue on Euroopan Unioni, mutta esimerkiksi General Motorsin valmistamaa Hummerin H3 mallia tehdään Etelä-Afrikassa Port Elizabethissä pelkästään vasemmanpuolista liikennettä varten Iso-Britanniaan, Australiaan ja Japaniin.

Toimintaa on myös Etelä-Afrikan ulkopuolella

Vaikkakin suurin osa Afrikan autoteollisuudesta keskittyy Etelä-Afrikan alueelle, on muuallakin päästy moottoriteollisuuden makuun. Marokosta löytyy mm. Renaultin autotehdas, joka on Afrikan suurin. Tangerissa sijaitseva tehdas tähtää tuotantoon Afrikan sisälle ja toivoo henkilöautostaan muita kulkuvälineitä suositumpaa vaihtoehtoa. Suunnitelmissa heillä on tuottaa Tangerin tehtaassa lähemmäksi saman verran autoja kuin mitä Etelä-Afrikan tehtaissa yhteensä. Nissan, Volkswagen ja Peugeot ovat hiljattain ilmoittaneet tuotantolinjojen avaamisesta Keniaan. Tämän lisäksi Volkswagen on ilmoittanut aloittavansa kokoamaan autojaan uudessa tehtaassa Ruandassa.

Myös omaa tuotantoa Afrikasta

Kasvavan autoteollisuuden myötä on alalle lanseerattu myös afrikkalainen automerkki. Mobius Motors keskittyy tekemään autoja Afrikassa afrikkalaisille. Heidän konseptinsa on tuottaa autoja massamarkkinoille, asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Mobius Motorsin ensimmäinen malli Mobius on suunniteltu täysin paikallisiin olosuhteisiin. He suunnittelivat auton jossa olisi vain tarvittavat ominaisuudet. Mobius oli yksinkertainen auto, jossa sivuikkunatkin oli jätetty pois, eihän niitä Afrikan olosuhteissa tarvittu. Jousitus on tehty kestämään rankempien sivuteiden monttuja ja elektroniikka on jätetty minimiin, jotta olisi mahdollisimman vähän osia jotka voisivat mennä rikki. Tuotannossa on ajateltu kestävyyttä ja kätevyyttä, auton osat ovat edullisia, joten sitä on myös helppo itse korjata. Mobius Motors on tuonut markkinoille jo seuraavaan mallin, asiakkaiden toiveiden mukaisesti suunnitellun Mobius II:n, joka on jo astetta tyylikkäämpi ja kehittyneempi versio.

Afrikan autoteollisuuden kehitys

Afrikan autoteollisuuden historia ulottuu 1920 -luvulle ja harva tietääkin, että mm. viimeinen Volvo Amazon valmistui Etelä-Afrikassa. Vuonna 1970 Volvon viimeinen Amazon mallin auto tehtiin Volvon Etelä-Afrikan tehtaalla Wentworthissa. Virallisesti viimeinen yksilö tehtiin Torslandan tehtaalla Ruotsissa, mutta totuus on vähän erilainen. Autoteollisuutta Afrikassa on ollut siis jo pitkään. Maailmassa tuotetaan vuosittain 97 miljoonaa autoa. Afrikan osuus tuotannosta on täälä hetkellä 1,1 miljoonaa, mutta luku on kasvamaan päin. Autonvalmistajat ovat edelleen keskittyneet Brasilian, Venäjän, Intian ja Kiinan kaltaisten maiden markkinoihin. Afrikan väestön voimakas kasvu ja yleinen talouden kehittyminen yhdistettynä suhteellisen vähäiseen autojen määrään asukasta kohden tekevät Afrikasta erittäin houkuttelevan markkinan autoteollisuudelle. Tämä tulee todennäköisesti lisäämään kansainvälisten autonvalmistajien investointeja Afrikkaan. Afrikan manteretta pidetään viimeisenä kehittyvän markkinan alueena ja tuotannon siirtämistä halutulle markkina-alueelle pidetäänkin parhaana tapana saavuttaa asiakkaat, sekä generoida korkeampia tuottoja valmistajille. Autoyhtiöt uskovatkin, että Aasian ja Latinalaisen Amerikan autoteollisuuden menestystarinat ovat toistettavissa myös Afrikan mantereella.