Volkswagen – Das Auto – EmjPower
Close

EmjPower

EmjPower

Saksalaisella Volkswagenilla, eli ”kansanautolla” on pitkä historia. Sen juuret ulottuvat 30-luvun Saksaan, jossa Hitler oli päässyt valtaan ja halusi tuottaa auton, johon jokaisella työssäkäyvällä saksalaisella olisi varaa. Auto sai maksaa enintään 1000 Reichsmarkia, eli silloista Saksan markkaa. Suunnittelutyöhön lähti Ferdinard Porsche. Edullisen kansanauton ohella alettiin suunnitella koko Saksan kattavaa autobahn-moottoritieverkostoa. Kolmen vuoden suunnittelutyön tuloksena syntyi Volkswagen ja ensimmäinen malli VW30. Kolme vuotta myöhemmin alettiin rakentaa ensimmäistä Volkswagenin autotehdasta, tehtaan ensimmäinen automalli oli Kdf Wagen eli Kupla. Sota kuitenkin sotki suunnitelmia ja tehdas tuotti autoja lähinnä armeijan tarpeisiin. Lisäksi liittoutuneet pommittivat tehdasta, joka sai pahoja vaurioita. Britit miehittivät kaupungin 1945 ja nimesivät sen Wolvsburgiksi ja jatkoivat Kuplan tuotantoa. Vuonna 1972 Kuplasta tuli maailman myydyin automalli sen ohittaessa T-malli Fordin.  Kolmen vuoden suunnittelutyön tuloksena syntyi Volkswagen ja ensimmäinen malli VW30. Kolme vuotta myöhemmin alettiin rakentaa ensimmäistä Volkswagenin autotehdasta, tehtaan ensimmäinen automalli oli Kdf Wagen eli Kupla. Sota kuitenkin sotki suunnitelmia ja tehdas tuotti autoja lähinnä armeijan tarpeisiin. Lisäksi liittoutuneet pommittivat tehdasta, joka sai pahoja vaurioita. Britit miehittivät kaupungin 1945 ja nimesivät sen Wolvsburgiksi ja jatkoivat Kuplan tuotantoa. Vuonna 1972 Kuplasta tuli maailman myydyin automalli sen ohittaessa T-malli Fordin.

 

Volkswagenin historiaa Suomessa

 

Suomessa ensimmäiset Kuplat myytiin 1950, mutta moni jonotti Kuplaa itselleen turhaan ja joutui tyytymään itäautoon. Suomessa oli länsimaisille autoille voimassa tiukat tuontirajoitukset aina vuoteen 1962. Rajoitusten purkaminen tiesi hyviä aikoja Volkswagenille. Transporterista tuli myydyin pakettiautomalli ja viidennes uusista henkilöautoista oli Kuplia. Viimeinen Kupla valmistettiin Meksikossa vuonna 2003. Nykyään sekä vanhan mallinen Volkswagen Transporter että Kupla ovat suloisia retroautoja, joilla on oma harrastajakuntansa. Vanhat klassikot saavat aina hymyn huulille ja kännykkäkamerat esiin. Hyvin pidetyn erikoismallin hinta saattaa olla jopa kuusinumeroinen. Volkswagen on Saksan suurin yritys, jos mittarina käytetään liikevaihtoa. Volkswagen Golf on kaikkien aikojen suosituin automalli, jota on myyty 29 miljoonaa kappaletta sen 40-vuotisen olemassa olon aikana. Golf on etuvetoinen, toisin kuin Kupla ja hinta-laatusuhteeltaan järkevä perheauto. Golfista on saatavana myös sähköautoversio, e-Golf, jonka toimintamatka on 300 km yhdellä latauksella. Golfin avoauto, jota on valmistettu vuodesta -79 vuoteen -93 Golf i Gabrio on edelleen maailman myydyin avoauto. Volkswagen Polo palkittiin New Yorkissa Vuoden auto maailmassa –palkinnolla vuonna 2010. Tässä kisassa se ohitti mm. Mercedes Benzin e-sarjan ja Toyota Priuksen. Volkswagenin suosio pitää pintansa, merkeittäin tarkasteltuna se oli edelleen vuonna 2017 ensirekisteröityjen automerkkien kakkossijalla, häviten hieman Toyotalle.

 

Tahra maineessa

 

Volkswagen on onnistunut säilyttämään laadukkaan kansanauton imagonsa. Volkkari tunnetaan luotettavina, konstailemattomina järkisijoituksina. Tahran se sai maineelleen 2014 jäätyään kiinni päästömittausten manipuloinnista. Tosin kävi ilmi, että monet muutkin johtavat autonvalmistajat olivat tehneet samoin. Skandaali sai alkunsa, kun Puhtaan Ilman järjestö ICCT ja Länsi-Virginian yliopisto tutkivat diesel-autojen käytönaikaisia, tosiasiallisia päästöjä. Tutkimuksessa todettiin päästötasojen olevan 15, jopa 40 kertaa suuremmat kuin auton tyyppihyväksynnässä. Jatkotutkimuksissa havaittiin, että Volkswagenin autoissa on ohjelmisto, joka tunnistaa tyyppihyväksynnän yhteydessä tehtävän päästömittauksen ja huijaa siinä. Volkswagen tuomittiin maksamaan 2,8 miljardin dollarin sakot USA:n valtiolle. Skandaali aiheutti myös Volkswagenin silloisen pääjohtaja Martin Winterkornin eroamisen tehtävästään. Tämä tahallinen ja massiivinen huijaus tahri ikonisen autotehtaan mainetta. Volkswagenit ovat olleet myös suomalaisten kilpa-autoja. Maahantuoja Aarnio – Wihuri ylläpiti suomalaista Volkswagen kilpatallia vuodesta -64 vuoteen -70 hyvällä menestyksellä. Ja koska Suomi on yhdistysten luvattu maa, toimii täällä tietysti Volkkariklubi ry. Yhdistys julkaisee viisi kertaa vuodessa ilmestyvää lehteä ja järjestää kokoontumisia ympäri Suomea, noin kerran kuukaudessa. Yhdistykseen voi liittyä, jos omistaa Volkkarin tai on muuten vain aiheesta kiinnostunut, jäseniä on liki 2 500. Klubi on omalla osastollaan mukana myös suurimmissa autonäyttelyissä. Suurimmat vuotuiset tapahtumat ovat Bug in Finn –perhetapahtuma sekä Boxer Speed day autourheilutapahtuma. Harva auto herättää niin paljon innostusta, että merkin omistajat lähtevät perustamaan aktiivista yhdistystä.

Tahra maineessa