Voiko Smartin ottaa vakavasti? – EmjPower
Close

EmjPower

EmjPower

Smart-autot ovat saksalaisia kääpiöautoja. Kääpiöauto on määritelmällisesti pieni, kolmi- tai nelipyöräinen moottoripyöräksi luokiteltava ajoneuvo, englanniksi microcar. Toisen maailmansodan jälkeisessä materiaalisessa niukkuudessa silloiset kääpiöautot levisivät Euroopassa. Suomessa kääpiöautot olivat suosituimmillaan 60-luvulla. Vaurauden lisääntyessä myös kääpiöautot käytännössä katosivat. Erotukseksi: nykyään Suomessa huomattavasti yleisempi mopoauto taas on uudempi keksintö, joka kehitettiin etenkin syrjäseutujen ajokortittomien liikkujien tarpeeseen. Mopoauto on viralliselta suomenkieliseltä nimeltään ”kevyt nelipyörä”, englanniksi quadricycle ja ranskaksi voiturette. Smart-kääpiöautot näyttävät melko samankaltaisilta kuin mopoautot: ne ovat pieniä, keveän oloisia, kaksipaikkaisia ajoneuvoja. Siihen yhtäläisyydet loppuvatkin. Smartit ovat nimittäin varustelultaan ja ajettavuudeltaan modernisti varusteltuja henkilöautoja, ja niiden ajamiseen vaaditaan normaali B-kortti. Smartin ketterää, pientä kokoa pidetään käytännöllisenä kaupunkiajossa, etenkin ruuhkaisissa suurkaupungeissa pienestä koosta on huomattavaa etua.

Historiaa

Smartin nimi on muodostettu sen takana olevan tuotekaksikon, Swatchin ja Mercedeksen nimistä: Swatch Mercedes ART. Lisäksi sanalla smart on englanninkielinen merkitys fiksu, tyylikäs, näppärä, nokkela. Swatch-kellomerkin Nicolas Hayek keksi 1980-luvun lopussa, että yhtiö voisi kehittää autoja käyttäen samoja strategioita joilla Swatch-kellojen menestys tuolloin oli syntynyt: kehitettäisiin auto, joka on yllättävä, kekseliäs ja omistajansa personoitavissa. Hayekilla oli myös näkemys, että suuret autotehtaat eivät olleet toistaiseksi lainkaan huomioineet modernien kuluttajien tarvitsevan nyt pieniä ja tyylikkäitä city-autoja.  Auton kehittely alkoi työnimellä ”Swatchmobile”. Hayek ei kuitenkaan halunnut käydä haastamaan autoalaa hallitsevia merkkejä, ja päätti siksi etsiä itselleen kumppanin autonvalmistajien joukosta. Vuonna 1991 kumppaniksi valikoitui Volkswagen. Jo kahden vuoden kuluttua Volkswagen luopui kumppanuudesta projektissa, todennäköisesti, koska se kehitti vauhdilla omaa pientä, vähän kuluttavaa autoaan. Vuonna 1994 yhteistyöhön ryhtyi Daimler-Bentz, Mercedes Bentzin valmistaja. Smartville-tehtaan ensimmäinen tuotantolinja avattiin vuonna 1997 ja ensimmäinen malli, Smart City Coupé, lanseerattiin seuraavana vuonna. Auto osoittautui kuitenkin tekniikaltaan perinteiseksi – se muun muassa käytti voimanlähteenään tavallista polttomoottoria Hayekin voimakkaasti ajaman hybridivoiman sijasta –  ja hinnaltaan kalliimmaksi kuin useimmat pienet nelipaikkaiset autot. Smart toimi myös erittäin tappiollisesti, ja projektin alun perin käynnistänyt Swatch vetäytyi itse hankkeesta ennen kuin ensimmäinen auto pääsi edes sarjatuotantoon asti. Ensimmäinen Smart-malli oli Smart Fortwo (ensimmäiseltä nimeltään Smart City Coupé), josta vuodesta 2014 alkaen valmistetaan jo kolmatta sukupolvea. Smart Forfour on neli- tai viisipaikkainen malli, jonka ensimmäinen sukupolvi lanseerattiin vuonna 2004 ja toinen 2014. Molemmat nämä mallit ovat tuotannossa edelleen. Tuotannossa ovat olleet myös Smart Roadster ja Smart Crossblade, molempien valmistus on lopetettu.

Tulevaisuus

 

Kaikkiaan Smarteja on myyty yli 2,2 miljoonaa kappaletta viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana, ja niitä myydään 46 maassa – määrä on kasvussa. Smart on edelleen osa Daimler-konsernia. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Böblingenissä Saksassa, ja autot valmistetaan Smartvillessä, joka sijaitsee Ranskan Hambachissa.  Vuodesta 2017 lähtien Smartin kaikista kolmesta automallista on ollut markkinoilla myös täyssähköiset versiot. Pohjois-Amerikassa Smartista myydään ainoastaan sähkökäyttöisiä versioita. Smartin sähköautojen moottoreissa on 81 hevosvoimaa, ja 17,6 kWh:n akuston kesto on 160 kilometriä per lataus. Vuonna 2017 Frankfurtissa esiteltiin Smartin tulevaisuudenvisio, konseptimalli Smart Vision EQ Fortwo: sähkötoiminen, autonomisesti tulevaisuuden kaupunkiliikenteessä liikkuva auto, jossa ei ole polkimia tai ohjauspyörää. Autoa suunnitellaan yhteiskäyttöpalveluihin mutta silti käyttäjillensä yksilöitäväksi: autossa on muun muassa laajoja, heijastavia pintoja ovissa. Smartin imago on ihmisten silmissä kaksijakoinen. Toisaalta Smart on nimetty kaikkein noloimmaksi autoksi, jossa ihminen voi ylipäänsä tulla nähdyksi. Ja toisaalta voidaan sanoa, että Smart on ehdottomasti kulttiauto – ainakin omassa kokoluokassaan.

Tulevaisuus