Vanhan ajan autot – EmjPower
Close

EmjPower

EmjPower

Vanhat autot ovat todellisia keräilyharvinaisuuksia. Ja nyt emme puhu mistään Saabeista, vaan todella vanhoista autoista, jotka ovat kulkeneet 1900-luvun alusta lähtien. Tällöin autoja ei valmistettu vielä minään tuhansien autojen sarjatuotantona vaan ne olivat yksilöllisiä, kauniita ja tekniikaltaan melko yksinkertaisia. On hienoa, että autoharrastajat ovat saaneet säilytettyä näitä harvinaisuuksia tähän päivään asti.

Autojen historia ylettyy yllättävän kauas. Jo 1800-luvun loppupuolella oli hyvin kulkevia autoja, joista toisia valmistettiin jopa useampia kappaleita. Ford oli mukana automarkkinoilla alusta asti ja sen Ford Model T oli malli, jota valmistettiin vuodesta 1908 aina vuoteen 1927 asti. Se valittiin myös vuosisadan autoksi vuonna 1999 ollen näin koko vuosisadan vaikutusvaltaisin ja historian merkittävin auto.

Autot kehittyivät melko nopeaa tahtia. Ne nähtiin tärkeinä kulkuneuvoina ja apuvälineinä erilaisten tavaroiden kuljetuksiin, joten oli selvää, että tähän teknologiaan kannatti panostaa ja sitä tulisi viedä eteenpäin. Ensimmäisistä höyryllä liikkuvista vaunuista oli tultu jo pitkälle 1890-luvulla ja ensimmäinen diesel moottorikin keksittiin.

vuosisadan vaihteessa

Vuosisadan vaihde olikin todellisen kehityksen aikaa autoissa. Ilmarengas keksittiin ja se tuotiin kehitysasteelle. Saksalainen Robert Bosch keksi magneeton, joka toimi auton moottorin sytyttäjänä ja piti sen tasaisessa käynnissä. Auton rakenne alkoi pikkuhiljaa vakiintua. Todettiin, että paras rakenne liikkuvuuden kannalta tulee siten, että moottori on sijoitettu auton etuosaan ja takapyörät toimisivat vetävinä pyörinä.

Ensimmäiset myyntiin tuotetut autot olivat melko kalliita ja lähinnä vain rikkaiden ihmisten saatavissa. Auton hyödyt olivat kuitenkin niin suuret, että ne haluttiin tuoda kaiken kansan markkinoille. Tämä mahdollistui vasta autojen sarjatuotannon alkaessa. Tällöin niiden hinta alkoi laskea pikkuhiljaa. Kun Ford Model T alkuaikoinaan maksoi lähes 900 dollaria, laski sen hinta viidessä vuodessa reiluun 500 dollariin.

Yhdysvaltalaiset valmistivat huomattavasti Eurooppaa enemmän autoja. Se johtui aluksi hyvin pitkälti autojen huimasta suosiosta Yhdysvalloissa ja varakkaammasta väestöstä, joka pystyi hankkimaan itselleen autoja. Monet vanhat autot ovat edelleen tallessa Yhdysvalloissa ja niiden harrastajat järjestävät paljon erilaisia kokoontumisia. Euroopassa vanhojen autojen kokoontumiset ovat myös suosittuja.

Pohjoismaissa Tanska ja Ruotsi alkoivat autoistumaan muita maita aikaisemmin. Suomi ja Norja tulivat yllättävänkin perässä. Tähän voi vaikuttaa hankalat keliolosuhteet ja harvalukuinen kansa, joka ei nähnyt suurta tarvetta autoille vielä niin aikaisin. Tanskassa on edelleen tallella Pohjoismaiden vanhin auto vuodelta 1886. Suomen vanhin auto Korvensuu on edelleen olemassa ja se valmistui vuonna 1913.

Kun Euroopassa oli edelleen keskitytty ylemmän luokan automarkkinoihin, Yhdysvalloissa tuotettiin autoja jo todellisella sarjatuotannolla. Siellä autot haluttiin kaikkien käyttöön ja niitä kehitettiin tehokkaammiksi ja halvemmiksi koko ajan. Ford Motor Company ja General Motors hallitsivat autonvalmistusta. Pikkuhiljaa alettiin myös ymmärtää autoilijoiden omat vaatimukset ja toiveet autoille ja näitä alettiin toteuttaa.

Kuuluisimmat automallit

Automalleja alkoi kehittyä monenlaisia. Kuuluisimmat valmistajat pysyivät lähes samana koko ajan ja muutamia uusia tuli lisää. Suosittuja malleja olivat Austin, Lancia Lambda, Bugatti Type 35, Fordin monet eri mallit sekä MG T urheiluautot. Toisia malleja kuten Volkswagen Beetleä tehtiin vuosikymmeniä ja sen menestys jatkui tähän päivään asti.

Chevrolet, Jaguar ja Cadillac toivat markkinoille myös omia mallejaan. Näitä kaikkia on edelleen olemassa täysin toimintakunnossa ja ne ovat erittäin arvokkaita autoja. Erityisesti ennen maailmansotia tehdyt autot ovat todella näyttäviä ja arvokkaita. Maailmansotien jälkeiset mallit olivat jo todella kehittyneitä. Vanhat autot voivat olla hyvä sijoituskohde ja moni kuuluisuuden henkilö omistaa vaikuttavan kokoelman niitä.