Toyota Corolla on maailman myydyin henkilöauto – EmjPower
Close

EmjPower

EmjPower

Japanilainen autoikoni Toyota Corolla täytti viime lokakuussa 50 vuotta. Tätä autoa on myyty yli 40 miljoonaa kappaletta ja se on enemmän kuin mitään muuta henkilöautoa. Corolla on ollut Suomessakin aiemmin erittäin suosittu, mutta nykyään se ei yllä enää 30 myydyimmän mallin joukkoon, vaan paremmin muotoiltu ja teknisesti edistyneempi Toyota Auris on kiinnostanut suomalaisia enemmän. Corollassa houkuttelevat erityisesti kestävyys, luotettavuus ja helppous. Lisäksi hinta-laatusuhde on oikein kelvollinen. Corollan valmistus aloitettiin vuonna 1966 ja vuoteen 1974 mennessä se oli noussut yhdeksi maailman myydyimmistä autoista. Suomessa Corollassa ja myöhemmin Toyotan muissa malleissa suosiota on lisännyt myös se, että autot kestävät erittäin hyvin karuja talviolosuhteita.

Toyota Corolla on perinteinen sedan

Sedan-malleja pidetään nykyään laajalti vanhanaikaisina, mutta sedan- eli porrasperä on juuri se Corollalle ominainen muotoilu. Sedan-mallit ovat kuitenkin edelleen suosittuja monilla markkinoilla ja esimerkiksi Venäjällä. Sedanin suosiota vähentää se, että se ei ole erityisen monikäyttöinen malli. Sen tilalle ovat tulleet erilaiset farmarit, katumaasturit, crossoverit ja hatchbackit. Sedanin katsotaankin edustavan perinteitä ja Corollalla ei ole mitään tätä vastaan, haluaahan Toyota profiloida mallinsa nimenomaan luotettavana menopelinä ja elävänä legendana. Corolla nauttiikin vankkumatonta kansansuosiota ja suomalaisetkin ovat usean sukupolven ajan luottaneet Corollan suoraviivaisuuteen ja sitkeyteen. Corolla sijoittuu toistuvasti myös katsastustilastoissa kärkikastiin, mutta muitakin yhtä luotettavia merkkejä löytyy markkinoilta. Myyntiluvut ja katsastustilastotkaan eivät kerro koko totuutta auton suosiosta. Tärkeintä on mallin maine. Corollan tuntevat ja siihen luottavat kaikki.

Kansansuosikista 50-vuotisjuhlamalli

50-vuotisen taipaleensa kunniaksi Corollaan on tehty joitakin uudistuksia, mutta tässäkin on oltu erittäin maltillisia. Eihän legendaa sovi muuttaa liiaksi. Auton muoto on säilynyt enemmän tai vähemmän saman, mutta keulaan ja perään on lisätty aiempaa enemmän muovikromia. Varustelutasoa on kuitenkin nostettu ja nyt jo Active-varustelutasosta alkaen vakiovarusteena tulee Toyota Safety Sense -turvallisuusvarustelu. Muita tervetulleita uudistuksia ovat mm. liikennemerkkien tunnistus ja automaattiset pitkät valot, joista on hyötyä erityisesti pimeinä talvi-iltoina. Miinusta uusi Corolla taas saa siitä, että istuimiin ei ole lisätty tarpeeksi säätöjä ja erityisesti pitkillä matkoilla voisi olla tarpeellista päästä säätämään asentoa enemmän. Corollassa ei ole lainkaan esimerkiksi ristiselän tuen säätömahdollisuutta ja myös ohjauspyörän etäisyyssäätö jättää toivomisen varaa. Tämä 50-vuotisjuhlamalli on hintansa puolesta Premiumin ja Activen välissä. Juhlamallin erikoisuutena ovat kaksois-led-ajovalot ja navigaattori.

Perinteistä pidetään kuitenkin kiinni, eikä Corollaa ole edelleenkään tarjolla hybridinä tai turboversiona. Valikoimasta on poistettu myös dieselversio. Moottorivaihtoehtona on ainoastaan 1,6 litrainen 132 hevosvoiman bensiinimoottori ja muihin markkinoilla oleviin nykyaikaisiin malleihin sen teho jää vaatimattomaksi. Automaattiversiossa kiihdytys sataan kilometriin tunnissa kestää yli 11 sekuntia ja moottoria joutuu todella huudattamaan. Manuaaliversiossa kiihdytys vie sekunnin vähemmän. Corollan bensankulutus jää keskivaiheille kokoluokkansa autoihin verrattuna. Koeajon aikana 60 kilometrin tuntivauhdilla auto kuluttu 6,6 litraa per sata kilometriä ja kaupungissa lukema kasvaa. Auton sisätiloissa ei ole tehty suuria uudistuksia. Mittarit myötäilevät perinteistä suunnittelua ja ovat helppolukuiset. Sisätilan väri on yllätyksetön harmaa. Kojelaudan muotoiluun on otettu mallia suositusta Auris-mallista ja kosketusnäyttö on suurempi kuin aiemmin. Takaistuimella riittää mukavasti tilaa, mutta istuimet on muotoiltu tylsästi levymäisiksi ja tämä saa aikaan mielikuvan vanhemmasta mallista. Tavaratila on sedan-mallille tyypillisesti hieman ahdas. Tämäkään malli ei siis tarjoa suuria mullistuksia tai innovaatiota, mutta suosittu se varmasti on. Corollan ajettavuus on jo pitkään ollut vakaa ja ohjaustuntuma on keskivertolaatua. Corolla on autona helposti hallittava.