Porschen tarina – EmjPower
Close

EmjPower

EmjPower

Jokainen autoharrastaja tuntee pitkään nimeä kantaneen Porsche-yhtiön, mutta vääjäämättä lähes kaikki ovat joskus kävelleet Porsche-autoliikkeen ohi pohtien, millaista olisi omistaa ikioma Porsche. Tämä saksalainen autoja valmistava yhtiö Dr. Ing. h.c. F Porsche AG on ollut toiminnassa jo lähelle 90 vuotta. Yhtiön pääomistajina ovat edelleen Porschen ja Piëchin suvut. Porsche tunnetaan pienistä, alkuperäismallisista urheiluautoistaan, mutta nykyään markkinoilla on myös muun muassa perheystävällisempiä, katumaasturimallisia urheiluautoja. Porsche edustaa laatua, tyyliä ja luotettavuutta. Nykypäivänä Porsche onkin suurin sekä yksi maailman tunnetuimmista urheiluautoja valmistavasta yhtiöistä, jonka perinteet kantavat pitkälle.

 

Porschen kehitys

Porsche-yhtiö perustettiin vuonna 1931 Saksan Stuttgartiin. Yhtiön perustaja oli itävaltalainen insinööri Ferdinand Porsche, joka oli tehnyt jo merkittävää uraa ennen varsinaisen Porsche-yhtiön perustamista, hänet tunnetaankin muun muassa Volkswagenille suunnittelemasta ”kuplavolkkaristaan”. Alkuun Ferdinandin yhtiö tarjosi ajoneuvojen suunnittelua ja konsultointipalvelua, mutta myöhemmin yhtiön imagon ja brändin luojana toimi pääasiassa Ferdinandin poika Ferry Porsche, joka toimi yhtiön ohjaksissa isänsä jouduttua sotavangiksi. Ensimmäinen Porsche-nimeä kantanut auto valmistettiin vuonna 1939, mutta autoa valmistettiin vain muutama kappale. Varsinaiseen massatuotantoon valmistettu urheiluauto 358 tuli markkinoille vuonna 1948. Auto sai viitteitä ulkomuotoonsa Volkswagenin kuplasta, se oli edeltäväänsä kevytrakenteisempi ja nopeampi. Vain kuukauden kuluttua autolla voitettiin ensimmäinen kilpailu. Tästä alkoi Porsche-yhtiön nousukausi. Porsche oli jatkuvasti muita autoyhtiöitä askeleen edellä, esimerkiksi autojen erikoisuutena oli ilmajäähdytteiset takamoottorit, vastaavia ei juurikaan ollut muilla valmistajilla. Yhtiö pyrki jatkuvaan kehitykseen ja valmistikin useita kilpa-autoja muun muassa yksityishenkilöille. Seuraava merkittävä markkinoille tuotu auto oli myös tänä päivänä tunnettu 911, josta tehtiin useampia versiota käyttäen edeltävien mallien varaosia. Koneistosta tehtiin entistäkin tehokkaampia ja ulkomuoto poikkesi aikaisemmasta mallista. Kuitenkin 911 tuotti tappiota ja se sai paljon kritiikkiä jälleenmyyjiltä, joten sen valmistaminen oli lähellä loppua. Ferry Porschen pyynnöllä Peter Schutz aloitti yhtiön toimitusjohtajana ja esti 911-mallin lopettamisen. Myynti lähtikin nopeasti nousuun ja myöhemmin Schutz tekikin vaikuttavan ja kunniakkaan uran Porsche-yhtiössä.

 

Muutoksia yhtiössä

Porschen urheiluautoilla voitettiin kilpailuja ympäri maailmaa. Vuonna 1972 Porschesta tuli osakeyhtiö ja vuonna 1984 Porsche listautui pörssiin, pitäen kuitenkin puolet osakkeista itsellään. Porschen 911-malli jatkoi suosiotaan ja kehittymistään. Vuonna 1989 Porsche julkisti ensimmäisen automaattivaihteisen 911-mallin ja vuodesta 1991 alkaen Porsche toimi ensimmäisenä autoyhtiönä, joka asensi turvatyynyt kaikkiin malleihinsa. Hyvästä menestyksestä huolimatta 90-luvun alkupuolella yhtiö koki notkahduksen ja oli vaarassa joutua isomman yhtiön valtaamaksi. Tällöin vuonna 1993 Wendelin Wiedekin, joka toimi Porschen tuotevastaavana siirtyi toimitusjohtajaksi ja aloitti tarvittavat muutokset tuotannossa. Wiedekin esitteli uudistetun keskimoottorilla varustellun Carrera 911-mallin, sekä lopetti kokonaan etumoottorilla varusteltujen autojen valmistuksen. Pian Porsche myikin jo miljoonannen autonsa. Vaikka Porschen päätuote on urheiluautot, Porsche oli suuri vaikuttaja sodanaikaisten tankkien valmistamisessa. Lisäksi yhtiö on valmistanut hetken aikaa myös traktoreita, mutta pian valmistus myytiinkin Renaultille. Lopulta vuonna 2009 Porsche siirtyi talousvaikeuksien myötä Volkswagen Groupin omistukseen.

Porsche nykypäivänä

Nykyään Porsche vaikuttaa kaikissa maanosissa ja säilyttää tärkeän paikkansa autoteollisuudessa. Markkinoilta voidaan edelleen ostaa niin vanhoja klassikoita kuin uusimpia hybridiautoja. Seuraavaksi odotellaan myös ensi vuonna tulevaa Porschen omaa Formula E-tiimiä. Mikäli mielii nähdä Porschen tuotantoa omin silmin, kannattaa suunnata Saksan Stuttgartiin Porsche-Museoon. Perustietoa museosta ja ajankohtaisista näyttelyistä löydät täältä. Porsche on päässyt pitkälle ja mullistanut autoteollisuutta alusta alkaen. On varmaa, että tulemme näkemään Porschelta vielä paljon.

Porsche nykypäivänä