Lada, uhka vai mahdollisuus – EmjPower
Close

EmjPower

EmjPower

Lada on jo legendaarisessa maineessa oleva automerkki, jota ryhdyttiin valmistamaan 1970 Neuvostoliitossa Venäjän alueella. Se kuuluu venäläisen AvtoVAZ-nimisen yhtiön automerkkeihin. Ladat olivat käytännössä Neuvostoliitossa kansalaisille suunnattu auto, johon oli varaa. Monissa muissa automerkeissä nimittäin hinnat nousivat niin korkealle, että ainoastaan kuuluisuuksilla ja korruptoituneilla virkamiehillä oli niihin tarpeeksi rahaa. Vaikka monelle Ladat ovat monilla mielessä juuri sieltä Neuvostoliiton ajoilta, yllättävää kyllä, niitä valmistetaan edelleen.Nykyiset Ladat ovatkin jotain ihan muuta. Kuten monet muutkin automerkit, 2010-luku on tuonut täysin uusia tuulia ja Lada onkin kehittänyt automallejaan melko yllättäväänkin suuntaan. Vanhasta neliömuodosta on muotoutunut aerodynaamisia sedaneita sekä kestäviä maastoautoja. Jokaisen omasta mielipiteestä riippuen voidaan jopa väittää, että uudet Ladat ovat lähes tyylikkäät. Niiden sisustat seuraavat jo kehittynyttä länsimaalaista tyyliä ja mukavuusvaihtoehdot ovat kohdallaan. Tästä voikin päätellä, että Neuvostoliiton hajoaminen on ollut Ladalle siis eduksi.

Lada Suomessa

Lada (NIVA) Suomessa

Voiko siis olla, että Lada on vielä tulevaisuudessakin täysin varteenotettava auto? Tuntuu siltä, että ainakin Suomen puolella tulisi tehdä rutkasti brändimarkkinointia Ladan puolesta, sillä kovinkaan moni ei varmasti mieti Ladan hankkimista, jos vertaan moneen muuhun markkinoilla olevaan autoon. Ladaa voi siis ostaa edelleen Suomessakin. Kaikki mallistot eivät ole kuitenkaan myynnissä koko aikaa, vaan Suomessa jälleenmyyjältä voi ostaa Ladan Niva-malliston maasturin. Kyseessä on kestävä – ainakin mainosten mukaan – neliveto, jonka pitäisi pärjätä vaikeassakin pohjoisen maastoissa. Voidaankin ajatella, että venäläinen suunnittelu sopisi Suomeenkin. Jos jättää makukysymykset huomiotta, olisi helppo uskoa, että ainakin ilmaston myötä ollaan samoilla linjoilla. Lisäksi Suomessa ajetaan autoilla yleensä paljon kilometrejä. Samoin on Venäjällä. Suomessa ajetaan samalla tavalla mökeille pitkiäkin matkoja, kun Venäjällä ajetaan “dachalle”, eli kaupungin ulkopuolella sijaitsevalle kodille.Suomalaiset arvostavat autoissaan toimivaa tekniikkaa ja kestävää runkoa. Ruoste ei saa ilmestyä pellille tai pellin alle heti, auton tulee kestää kilometrejä ja raskastakin käyttöä. Mikäli nämä asiat ovat kunnossa, ulkomuoto on yllättävän pieni osa päätöksentekoa. Sen voi nähdä jo viime vuosien Suomen ostetuimpien autojen kärkilistoilta. Vaikka jokaisella automerkillä on aina ne tyylikkäimmät ja urheilullisimmat versiot, jostain syystä suomalaiset valitsevat aina auton, joka vastaa juuri näitä ominaisuuksia. Värilläkään ei tunnu olevan niinkään merkitystä. Jos Ladaa saisi siis enemmän saataville ja vertailulistoille muiden, eurooppalaisten ja aasialaisten automerkkien rinnalle, Ladalla saattaisi olla reilu mahdollisuus kilpailuun. Tällä hetkellä voimassa olevat kauppakiellot ja muut haasteet poliittisesti voivat kuitenkin vaikuttaa tällaiseen toimintaan yllättävän voimakkaasti.Mikäli elettäisiin maailmassa, jossa politiikka ja valtapelit eivät vaikuttaisi tavaroiden hankintaan, kyllä voidaan sanoa, että Ladan tulevaisuus Suomessa näyttäisi melko hyvältä. Se, että pysyykö Ladan kehityksen suunta oikeana, on täysin mahdotonta tietää.  Venäläisillä tuotteilla ja palveluilla on paha tapa muuttua aina jossain vaiheessa. Toiseksi haasteena voi olla juuri tuo kehitys. Se ei tarkoita vielä mitään, että autot ovat nyt hyvällä mallilla. Kehitys voi ottaa nopeasti takapakkia, jos automerkki on liian itsevarma. Pitäisi nähdä esimerkiksi hybridien ja sähköversioiden tulevaisuuden suunnitelmia.

LADA 4X4 Urban (lada 4×4 kaupunki)

Loppukädessä vain tulevaisuus näyttää, mitä Ladalle tapahtuu ja missä sen mahdollisuudet ovat. Riippuen täysin siitä, tehdäänkö Ladasta luotettava perheauto, joka kestää kovankin käytön, vai aletaanko siirtyä enemmän siihen, että ulkoa näyttää hyvältä, mutta sisusta ei. Tällä hetkellä näyttää vahvasti siltä, että Lada olisi automarkkinoilla tervetullut vaihtoehto, sillä se, jos joku, tuo auton ostajalle uusia näkökulmia. Hintakin on ainakin Venäjän markkinoilla hyvin kilpailukykyinen – jos se saadaan pidettyä alempana kuin muut, suomalaiset kiinnostuvat varmasti.