Autoteollisuus Kiinassa on eurooppalaiseen autoteollisuuten verrattuna melko tuoretta. Autojen valmistus alkoi vasta 1900–luvun alkupuolella, aluksi hyvin pienimuotoisesti. Kehityksen hitaus ei ollut niinkään osaamisen ja halun puutteesta johtuvaa, vaan suurimmat syyt olivat valtaväestön heikot tulot sekä huonosti rakennettu tekninen infrastruktuuri.

Raskas teollisuus käynnistyi lopulta Neuvostoliiton avustuksella sotaisalla 1950–luvulla, kun armeijan käyttöön tarvittiin kuorma-autoja. Sodan loputtua alkoi myös pikkuhiljaa henkilöautojen tuotanto. 1960-luvulla se oli vielä hyvin pienimuotoista. Tuotantovauhti oli noin 60 000 autoa vuodessa, ja valittavana oli vain kymmenen erilaista automallia. Uuden hallituksen valtaantulon myötä Kiinan markkinoiden kehitys pääsi vihdoin alkamaan toden teolla. Ensimmäiset ulkomaiset sijoittajat Kiinan automarkkinoilla olivat American Motors, Vokswagen ja Peugeot. Volkswagenin mallit Santana ja Jetta osoittautuivat paikallisilla markkinoilla hyvin suosituiksi. 1990-luvulla aina useammat autoteollisuuden toimijat alkoivat kiinnostua Kiinan markkinoista ja tuotantomahdollisuuksista. Useiden suurten ulkomaisten autovalmistajien myötä myös mallien tarjonta paikallisilla markkinoilla lisääntyi.

 

Kiinalaisen autoteollisuuden markkinat maailmalla

Nykyään Kiina on maailman suurin autojen tuottaja.  Se on ohittanut jopa autoteollisuuden jätin, Yhdysvallat, autojen massatuotannossa. Lähes 30 prosenttia maailman autoista valmistetaan kiinalaisilla markkinoilla. Suuri osa autotuotannosta muodostuu ulkomaisten merkkien valmistuksesta. Muun muassa osia Audin, Fordin ja BMW:n tuotannosta toteutaan Kiinassa. Suurin osa tuottajista ovat valtionyhtiöitä. Kiinan oma vientituotanto on vielä melko vaatimatonta. Tällä hetkellä pääkohteena ovat kehittyvät markkinat, kuten Aasia ja Etelä-Amerikka. Kilpailuetuna kiinalaisilla autoilla on niiden edullinen hinta. Teknologian kehitys on selkeää, ja Kiinan tuottamat omat automerkit ovat aina vain lähempänä Euroopan standardeja – markkinoiden läpimurron odotetaankin tapahtuvan pian. Suomessa kiinalaisia automerkkejä ei tunneta vielä hyvin. Merkit ovat vielä melko tuoreita, suurin osa niistä on syntynyt 2000–luvulla. Suomen markkinoille rantautumista hankaloittaakin luottamuksen puute ja yleinen mielikuva Kiinan markkinoista. On kuitenkin selvää, että seuraavien vuosien aikana kiinalaiset merkit ja kiinassa valmistetut autot tulevat olemaan aina vahvemmin läsnä. Esimerkiksi suomalaisille hyvin tuttu, alunperin ruotsalainen Volvo on nykyään kiinalaisomisteinen.

 

Tunnetuimmat merkit

Geely on yksi Kiinan suurimmista autonvalmistajista. Se yritti maailmanmarkkinoille jo vuonna 2006, mutta tuolloin tekniikka ei vastannut vielä Euroopan vaativien markkinoiden kysyntään. Sittemmin tietotaitoa ja teknologiaosaamista on kehitetty muun muassa erilaisten yhteistöiden kautta, ja merkki alkaakin saamaan jalkaa maailmanmarkkinoiden oven väliin. Nykyään merkki tarjoaa erilaisia automalleja pienehköistä henkilöautoista aina komeisiin katumaastureihin. Suosittuja malleja ovat muun muassa Ceely GC9 ja Emgrad. Toinen yritys, josta tulemme varmasti kuulemaan, on BYD, kiinalainen teollisuuskonserni, jonka ensisijainen tuotantoala on autoteollisuus. Autot kantavat konsernin nimeä, BYD. Kyseessä on erittäin innovatiivinen merkki, joka on tällä hetkellä Kiinan eniten hybridi- ja sähköautoja myyvä autotalo. BYD:n ansiosta kiinalaisia sähköbusseja nähdään jo niin Latinalaisen Amerikan, kuin Euroopankin kaduilla. Sähkö- ja hybridiautojen lisäksi BYD tuottaa laadukkaita polttomoottoreita. Kaksi varteenotettavaa ehdokasta lopulliseen kiinalaisten läpimurtoon voisivat olla myös Great Wall Motors ja General Motors. Great Wall Motors myy Kiinan markkinoiden lisäksi jo 60 eri maahan ympäri maailmaa. Suurin osa tuotannosta menee edelleen kotimaan tarpeisiin, mutta jo 30 prosenttia myynnistä suunnataan vientiin. Merkki tuottaa pääasiassa maastoautoja ja citymaastureita, joilla on loistava suorituskyky, tyylikäs muotoilu ja erittäin kilpailukykyinen hinta. General Motorsin tuotannosta löytyy kiinnostavia kohteita. Esimerkiksi Baojun 510 -katumaasturin saa mukaansa alle kymppitonnilla. Se on varusteltu yllättävän hyvin hintaansa nähden. Varustukseen kuuluu muun muassa automaattivaihteisto, peruutuskamera, panoraamakattoluukku ja kosketusnäyttö. Voisiko tämä olla sinunkin tuleva autosi?

Tunnetuimmat merkit