Hybridiajoneuvojen tulevaisuus – EmjPower
Close

EmjPower

EmjPower

Hybridiautot tarjoavat kuljettajille innovatiivisen, tehokkaan ja edullisen vaihtoehdon.

Vuosien ”tiellä” tapahtuneen kehityksen jälkeen kaasusähkö hybridiautot ovat nykyään yleisiä käytännöllisiä vaihtoehtoja kuluttajille. Toyota Prius, menestynein massamarkkinoiden hybridi ja myydyin hybridiauto, on nyt kuudennentoista vuoden ajan ollut Yhdysvaltain markkinoilla. Useimmat autovalmistajat ovat nyt siinä vaiheessa, jossa ne tekevät hybridiversioita suosituista automalleista, joko ne ovat vasta suunnitteluvaiheessa tai jo tuotannossa.On olemassa kahdenlaisia ​​bensiinisähköisiä hybridiautoja: rinnakkaishybridi ja sarjahybridi. Rinnakkaisessa hybridiautossa bensiinimoottori ja sähkömoottori toimivat yhdessä kuljettaakseen autoa eteenpäin, kun taas sarjahybridissä bensiinimoottori joko suoraan ohjaa sähkömoottoria, joka ohjaa ajoneuvoa tai lataa akkuja, jotka toimivat moottorilla.

Miltä näyttävät tulevaisuuden hybridiajoneuvot

  Tulevaisuuden hybridiautoissa käytettävät voimansiirron kokoonpanot voivat olla monenlaisia. Koska syy hybridien olemassaoloon on ensinnäkin energiatehokkuus, jolloin on järkevää, että hybrideissä käytettävät polttomoottorit ja sähkömoottorit ovat mahdollisimman tehokkaita. Kaikki polttomoottorit eli ICE ajoneuvot ovat tehokkaimpia, kun niitä käytetään jatkuvalla kuormituksella. Täydellä teholla toimiva ICE poimii eniten lämpöenergiaa kulutetusta polttoaineesta. Vain ICE:tä käyttävät ajoneuvot eivät voi toimia jatkuvasti täydellä teholla, koska moottorin teho on säädettävä hitaampiin tai nopeampiin ajo-olosuhteisiin. Tämä moottorin kuristus aiheuttaa sen, että se on vähemmän tehokas. Sitä vastoin sähkömoottori on erittäin tehokas vaihtelevissa kuormissa, koska suurin vääntömomentti on saatavilla kaikilla nopeuksilla. Lisäksi niitä voidaan käyttää elvytetyn energian talteenottoon regeneratiivisen jarrutuksen avulla.  Hybridiajoneuvossa yhdistyvät molempien virtalähteiden edut – bensiini tai diesel ja sähkö. Koska ICE-moottoreilla ja sähkömoottoreilla on hyvin erilaiset tehoenergian ominaisuudet, niitä käytetään silloin, kun se on tehokkainta. Moottori tarjoaa jatkuvan virtalähteen akkujen lataamiseen ja / tai sähkömoottorin tehon saamiseen. Sähkömoottori tarjoaa lyhyitä virrankulutuksia ajoneuvon kiihdytykseen.

Sarjahybridit ja rinnakkaishybridit

  Kaksi perushybrdiautoa ovat sarja- ja rinnakkaishybridi. Sarjahybridi-asettelussa energia virtaa polttoainesäiliöstä moottoriin, joka ylläpitää generaattoria. Generaattorin teho ohjataan joko sähkömoottoriin, akkuun tai molempiin. Voiman väyläohjain on tietokone, joka määrittää, missä tehoa tarvitaan ajo-olosuhteiden mukaan. Vakaan tilan aikana moottori voidaan kytkeä pois päältä polttoaineen säästämiseksi ja käyttää vain akkua antamaan moottorille sen tarvitsema virta. Kun tarvitaan kiihtyvyyttä ja akun energiaa on käytetty suurissa nopeuksissa, moottori käynnistetään lataamaan akkua ja sähkömoottoria. Kun jarruja käytetään, moottori toimii generaattorina ja lataa akkua. Parhaan mahdollisen hyötysuhteen saavuttamiseksi ajoneuvon energia vaihdetaan jatkuvasti akun ja ajoneuvon polttoaineen välillä. Kun ajoneuvoa ei käytetä, molemmat energialähteet täytetään.

Sarjahybridi-konfiguraation tapaan rinnakkaishybridi käyttää kahta virtalähdettä erillisillä reiteillä ajoneuvon vetopyöriin. Akku siirtää virtaa sähkömoottoriin, joka on kytketty ajoneuvon siirtoon. Toinen tehon polku on ICE-moottori, joka on myös kytketty lähetykseen. Yksi etu sarjahybridijärjestelmiin nähden on, että generaattoria ei tarvita. Sähkömoottori voi silti toimia generaattorina akun lataamisessa jarrutuksen aikana. ICE-moottori voidaan tehdä pienemmäksi, koska se on kytketty suoraan siirtoon. Koska sähkömoottorilla olisi kaksi kertaa tai enemmän tehoa, kuin ICE moottorilla, se voisi toimia päämoottorina maksimitehovaatimusten aikana, kun taas ICE moottori voisi toimia päämoottorina matalien nopeuksien aikana. Pienen tehon ICE:n avulla vaihteisto olisi valmistajalle halvempaa ja se voisi olla pienempi kuin tavallinen vaihteisto. Tulevaisuuden hybridin omistaminen tarjoaa useita etuja. Hybridi, jossa on suuri, tehokas sähkömoottori, on hauskempi ajoinen kuin auto, jossa on vain pieni polttoainemoottori. Sähkömoottorit voivat kiihdyttää auton 0 – 100 kph jopa 3,2 sekunnissa ja vain muutama ICE-moottori voi vastata kyseistä kiihtyvyyttä. Vaikka monet tulevat hybridiautot eivät saavuta parhaiden sähkömoottoriautojen kiihtyvyyttä, tulevat hybridit, jotka tarjoavat omistajille korkean suorituskyvyn ajokokemusta, ovat yleisempiä. Kuluttajat ostavat tehokkaita ajoneuvoja, eivät vain auttaakseen ympäristöä, vaan siksi, että niillä on hauska ajaa ja ne ovat halvempi omistaa ja käyttää.

Sarjahybridit ja rinnakkaishybridit