Autourheilua on ollut olemassa lähes yhtä kauan kuin autojakin. Se on nopeasti laajentunut kaikkialle maapallolle sekä useiksi eri lajeiksi.

Isoimpiin lajeihin kuuluvat muun muassa Formula 1, Rallin MM-sarja sekä Yhdysvalloissa suosittu Nascar, jotka kaikki jakautuvat vielä useampiin pienempiin lajeihin. Autourheilussa mitataan perinteisesti autojen suorituskykyä sekä kuljettajien kykyjä ajaa mahdollisimman nopeasti vaikeassa maastossa. Jotkut kilpailut, kuten Le Mansin 24 tunnin ajo testaavat myös kuljettajien kestävyyttä. Le Mansissa tavoitteena on ajaa mahdollisimman pitkä matka 24 tunnin sisällä.

Moottorien historia

Ensimmäiset ideat autoista syntyivät jo 1400 – luvulla. Myöhemmin Isaac Newton kehitti teorian ajoneuvosta, joka kulkisi höyrypurkauksen voimalla, ja melko pian kehiteltiin jo ensimmäisiä höyryautoja, joita päästiin ihastelemaan 1700 ja 1800 – lukujen vaihteessa. Maailman ensimmäiseksi autoksi tituleerataan usein Nicolas Josef Cugnotin kolmipyöräistä höyryautoa vuodelta 1769. Se liikkui parhaimmillaan 4 kilometriä tunnissa, ja valjastettiin armeijan käyttöön vetämään tykkejä perässään. Höyrymoottoriset autot kuluttivat valtavasti polttoainetta, ja joutuivat vetämään perässään jättimäistä höyrykattilaa. Ongelmia yritettiin korjata sähköllä, mutta tuolloinen teknologia ei mahdollistanut tarpeeksi pienten akkujen rakentamista. 1800 – luvulla kehitettiin myös kaasukäyttöisiä moottoreita, mutta kaasun varastoiminen osoittautui turhan haastavaksi. Kaikki muuttui kun Mercedes – Benz konsernin perustaja Karl F. Benz kehitteli nykyaikaisen polttomoottorin vuonna 1885.

Ensimmäinen virallinen moottoriurheilukilpailu

Vuonna 1894 päätti ranskalaisen Le Petit Journal – lehden päätoimittaja järjestää maailman ensimmäisen virallisen moottoriurheilukilpailun. 102 osallistujaa ilmoittautui mukaan kilpailuun, jonka tarkoituksena oli ajaa kilpaa 130 kilometrin matka Pariisista Roueniin ja takaisin. Suurinosa kilpailijoista valitettavasti hylättiin kilpailun asettamien määräysten laiminlyönnistä. Auton tuli olla vaaraton, helposti ohjattava sekä edullinen käyttää, mitkä olivat siihen aikaan paljon pyydettyjä asioita autolta. Joka tapauksessa heinäkuun 22 päivä vuonna 1894 kisattiin esimmäinen kilpa-ajo, jonka voittajaksi selviytyi Kreivi Jules-Albert de Dion ajalla 6 tuntia 48 minuuttia. Valitettavasti hänet hylättiin ajoneuvon sääntörikkomusten takia. Le Petitin kilpailussa kilpailijoiden keskivauhti oli noin 14 kilometriä tunnissa. Huippunopeudet kasvoivat kuitenkin nopeasti ja ensimmäinen virallinen nopeusennätys mitattiin vuonna 1898, kun Jeantaud Duo – sähköautolla saavutettiin huimat 63.15 kilometriä tunnissa. Seuraavana vuonna ylitettiin jo 100 km/h raja CITA no. 25 – nimisellä sähköautolla. Vuonna 1906 muuan Fred Marriott ylitti 200 km/h rajan.

 

Ralliautoilun historiaa

Monte Carlon ralli on kuuluisin tämän päivän ralleista, joka toimii usein rallin MM-sarjan avauskilpailuna. Se järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1911, vaikka silloin sen tarkoituksena oli houkutella turisteja Monte Carloon hiljaisena talviaikana. Toisaalta tuolloin matkaan lähdettiin useista eri lähtöpisteistä eripuolilta Eurooppaa, jolloin varakkaimmat osallistujat katselivat maisemia ja nauttivat matkasta takapenkillä, kun heidän kuljettajansa hoitivat varsinaisen kilpailemisen. Vuonna 1951 Suomen autoklubi järjesti ensimmäiset Jyväskylän suurajot, tuolloinkin hyvin erilaisena nykyiseen verrattuna. Erityiskokeita oli kaksi; Ensin ajettiin Jyväskylästä Rovaniemelle, sitten palattiin Kajaanin ja Kuopion Jyväskylään, missä suoritettiin ensimmäinen erityiskoe. Toinen erityiskoe oli Jyväskylässä 250 metriä pitkä kiihtyvyys ja jarrutuskoe. Vasta autojen nopeuksien kasvu pakotti siirtämään kilpailut suljettuun ympäristöön onnettomuuksien ehkäisemiseksi.

Formula 1

Formula 1 sarjan esiasteet olivat käynnissä jo 1920 – 30 luvulla järjestetyissä Grand Pix – autokilpailuissa. Toinen maailmansota keskeytti eri Grand Pix järjestöjen kaavaileman maailmanmestaruussarjan perustamisen, mutta sotien loputtua saatiin maailmanmestaruussarja perustettua. Ensimmäisen kerran maailmanmestaruudesta kilpailtiin vuonna 1950. Tuolloin auton vapaasti hengittävän moottorin maximi tilavuus sai olla 4,5 litraa, ja ahdetun moottorin tilavuus enintään 1,5 litraa. Sarjaan kuului 6 Grand Pix kilpailua sekä Yhdysvaltojen Indanapoliksen osakilpailu.